’s Werelds eerste vliegende elektrische veerboot is een succes – Stockholm breidt de dienst uit
’s Werelds eerste elektrische draagvleugelboot zal na een korte winterstop terugkeren naar de wateren rodn Stockholm. Nieuwe gegevens van de herfstoperaties laten zien dat de Nova een succes is – zowel bij de passagiers als voor het klimaat.
De Candela P-12 is ’s werelds eerste passagiersveerboot die elektrische voortstuwing combineert met draagvleugeltechnologie, waardoor hij letterlijk boven het wateroppervlak kan vliegen – met een lager energieverbruik en hogere snelheden. De eerste veerboot, de Nova, heeft in de herfst in het openbaar vervoersysteem van Stockholm gevaren.
Nu de dienst op 15 april na het ijsseizoen wordt hervat, bevestigen nieuwe statistieken van de regio Stockholm dat het schip een groot succes is – zowel voor de passagiers als voor het milieu. De Nova stoot 95% minder CO₂ uit in vergelijking met de conventionele dieselaangedreven schepen Lux en Sunnan, die dezelfde route varen, en de Nova gebruikt 84% minder energie per passagierskilometer.
Tegelijkertijd laten statistieken zien dat Nova extreem populair is; de meeste vertrekken zijn volgeboekt – vaak met lange wachtrijen. De passagierscapaciteit is 30 personen. De populariteit komt voort uit het feit dat Nova de reistijd tussen Tappström (centrum Ekerö) en het stadhuis van Stockholm heeft teruggebracht tot 30 minuten, vergeleken met ongeveer een uur met de auto of bus. De andere veerboten doen er 45-55 minuten over. De gegevens laten ook zien dat Nova meer mensen aantrekt om over water te reizen, met een toename van 30% in het aantal passagiers op route 89.
“Nova trekt ook forenzen naar de andere schepen. Dat is vooral spannend, omdat een van onze doelen is om te laten zien dat we met snel en comfortabel vervoer over water autoforenzen kunnen laten overstappen op vervoer over water”, zegt Gustav Hasselskog, CEO en oprichter van Candela. De regio Stockholm, dat de dienst exploiteert, zal de dienst van de Nova nu uitbreiden van vijf dagen per week naar dagelijkse operaties in mei.
De Candela P-12 is met een kruissnelheid van 25 knopen het snelste elektrische schip ter wereld. Het is ook sneller dan de snelste diesel-aangedreven archipelveerboten van Stockholm. Dankzij zijn snelheid en lage kielzog is het schip zowel geschikt voor stedelijke gebieden, waar doorgaans snelheidsbeperkingen gelden vanwege conventionele veerboten die schadelijk kielzog veroorzaken, als voor gevoelige ecosystemen.
“Het is belangrijk om aan te tonen dat de technologie volwassen is en geschikt voor veeleisend openbaar vervoer. Dit is de derde generatie van onze foilingtechnologie en met de lessen die we hebben geleerd van de productie van meer dan 100 pleziervaartuigen, schalen we de productie op om aan de vraag te voldoen”, zegt Gustav Hasselskog, CEO en oprichter van Candela.
Candela heeft al P-12-klanten over de hele wereld – van Saoedi-Arabië tot Nieuw-Zeeland en de VS. “We zijn ongelooflijk blij dat de regio Stockholm ons in staat heeft gesteld om de hydrofoiltechnologie te demonstreren in het openbaar vervoer van de stad. We zien dat waterwegen in de meeste steden een enorm potentieel hebben voor snel, goedkoop en emissievrij transport dat wegennetwerken kan ontlasten en gemeenschappen kan verbinden. Dit is nog maar het begin”, zegt Gustav Hasselskog.
- ’s Werelds eerste vliegende elektrische veerboot, de Candela P-12 Nova, is een succes – Stockholm breidt de dienst uit. Foto Candela.