Schiphol ’s nachts op slot, verbod op zakenjets en lawaaiige lijnvluchten
Om de geluidshinder rondom de luchthaven te beperken, wil topman Ruud Sondag van de Luchthaven Schiphol alle vluchten tussen middernacht en vijf uur schrappen, vertelde hij Het Parool. Schiphol gaat dus ’s nachts op slot. Er komt ook een verbod op zakenjets en lawaaiige lijnvluchten. Tussen vijf en zes uur mogen alleen vliegtuigen landen op de luchthaven. Pas na zessen kan er ook weer worden gestart. Uitzonderingen kunnen worden gemaakt wanneer de veiligheid in het geding is.
Met deze en andere ingrepen, die eind dit jaar van start gaan en uiterlijk eind 2025 volledig gelden, wil de luchthaven de geluidsoverlast van vliegtuigen beperken.
Volgens berekeningen van de luchthaven hebben straks 17.500 mensen minder ‘ernstige overlast’ van vliegtuiglawaai dan nu, 16 procent van het totaal aantal ernstig gehinderden. De nachtsluiting zorgt voor 13.000 minder ‘ernstige slaapverstoorden’, 54 procent minder dan nu.
Deze nachtsluiting treft vooral vakantievliegers. Die maatschappijen willen hun vliegtuigen zo laat mogelijk in de avond laten aankomen en ’s ochtends zo vroeg mogelijk laten vertrekken. Als dat niet meer mogelijk is, kunnen ze hun toestellen minder intensief gebruiken. Vakantiegangers betalen daarvoor de prijs: vliegvakanties zullen een stuk duurder worden.
Ook het overstapnetwerk van KLM kan door de ingreep worden aangetast. Veel vluchten uit Noord-Amerika komen ’s ochtends vroeg aan zodat passagiers op Schiphol kunnen overstappen voor een vervolgvlucht. Volgens Sondag is uitgerekend dat de gevolgen voor dat transfernetwerk beperkt zijn.
Sondag richt zijn pijlen ook op de grootste lawaai-makers, vooral verouderde vliegtuigen als de Boeing 747-400, waarmee vaak vracht wordt gevlogen. Schiphol wil vanaf november stapsgewijs een verbod invoeren, eind 2025 moeten dan de toestellen zijn verbannen die de meeste overlast geven.
Daarnaast wil Sondag privéjets, nu goed voor circa 17.000 vluchten per jaar, terugbrengen naar nul. Voor traumaheli’s, politiehelikopters en kustwachtvliegtuigen wordt een uitzondering gemaakt.
Sondag, die nu vier maanden als interim-topman bij Schiphol werkt, wil met de maatregelen vooral het vertrouwen van omwonenden in de luchthaven herstellen. Groei is definitief geen uitgangspunt meer.
Zo belooft hij ook dat de plannen voor een nieuwe landingsbaan, waarvoor al decennia grond is gereserveerd, van de baan zijn. Ook komt er een nieuw fonds waaruit geluidswerende maatregelen worden gefinancierd.
De maatregelen hebben ook gevolgen voor de milieu-uitstoot van het vliegverkeer. Maar hij kondigt nog geen specifieke ingrepen aan om de uitstoot te beperken. Daarvoor moet het kabinet eerst meer duidelijkheid geven over milieunormen.
- Schiphol ’s nachts op slot, verbod op zakenjets en lawaaiige lijnvluchten. Foto Luchthaven Schiphol.