Siemens Mobility rust 176 NS-dubbeldekstreinen uit met ETCS technologie en verzorgt 7 jaar onderhoud
Siemens Mobility gaat in opdracht van de NS 176 VIRM-dubbeldekstreinen uitrusten met de nieuwe ETCS Level 2-technologie (European Train Control System). Deze upgrade – uitgevoerd bij NS Treinmodernisering in Haarlem – maakt de vloot efficiënter voor de rest van haar levenscyclus. Tegelijkertijd zal de vloot dubbeldekkers voldoen aan de nieuwste Europese standaarden voor veilig spoorvervoer. Naast de VIRM-dubbeldekkers gaat NS ook de Sprinter-series SLT en de FLIRT uitrusten met ERTMS. Nieuwere treinen zoals SNG en ICNG hebben al ERTMS aan boord en krijgen een update of upgrade naar de nieuwste versie.
Siemens Mobility gaat de ETCS on board units leveren, helpen bij de installatie en de technologie gedurende zeven jaar onderhouden. De aangepaste stellen worden uitgeleverd in de periode 2023-2027. “Spooroperators in heel Europa zijn op zoek naar nieuwe oplossingen om de capaciteit te verhogen en het energieverbruik en de infrastructurele kosten te verlagen. Onze geavanceerde ETCS onboard technologie zal NS helpen haar modernisatie- en prestatiedoelen te behalen”, zegt Andre Rodenbeck, CEO van Rail Infrastructure bij Siemens Mobility. “Dit project is een belangrijke stap in de transformatie van de ruim 20 verschillende nationale systemen voor treinbeveiliging die in Europa worden ingezet. We gaan toe naar een geharmoniseerd en interoperabel systeem voor veilig grensoverschrijdend spoorvervoer.”
Het gaat om de eerste grote ETCS-upgrade van de bestaande dubbeldekkervloot in Nederland. De investering is een onderdeel van het Nederlandse ERTMS programma om de infrastructuur en de bestaande vloot te voorzien van de nieuwste treinbeveiligingstechnologie. NS en Siemens Mobility beschouwen het project als de opstap naar samenwerking binnen een partnership op de lange termijn. Op die manier kan het huidige beveiligingssysteem vlot worden vervangen door ETCS. Het nieuwe systeem vereenvoudigt ook toekomstige upgrades naar de volgende ETCS-versie die voldoet aan de TSI-standaarden (Technical Specifications for Interoperability).
Met de keuze voor ETCS heeft Europa de weg geëffend naar toekomstbestendig grensoverschrijdend spoorvervoer. De politiek, railinfra-beheerders, vervoerders en technologiebedrijven zoals Siemens werken samen aan de aanleg van een ETCS-spoornetwerk binnen en buiten Europa. Parallel hieraan gaan veel vervoerders hun treinen moderniseren en een ETCS on board unit laten inbouwen. Als een van de pioniers op het vlak van ECTS heeft Siemens Mobility al retrofit projecten uitgevoerd in verschillende landen, waaronder Zwitserland, Groot-Brittannië, Spanje en België.
- Siemens Mobility rust 176 NS-VIRM dubbeldekstreinen uit met ETCS technologie en verzorgt 7 jaar onderhoud. Foto NS.