Stakingen in het streekvervoer om het “minder winst-gedreven en meer service-gedreven te maken”
Op vrijdag 16 september wordt in het hele land gestaakt in het streekvervoer. Die vrijdag zullen daardoor streekbussen en -treinen in het hele land (dus ook de treinen van Arriva en Keolis) uitvallen. Ook zijn er in de aanloop naar de landelijke stakingsdag regionale stakingen. Vandaag wordt gestaakt in het streekvervoer in Noord-Holland en Utrecht en morgen, donderdag 8 september in Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. De laatste regionale staking is op vrijdag 9 september in Friesland, Groningen, Drenthe en Overijssel en die valt samen met de landelijke staking van NS-medewerkers.
De stakingen zijn een vervolg op de estafettestakingen die voor de zomer door het hele land gehouden zijn. Medewerkers van de regionale vervoerbedrijven willen een betere cao, waarvoor de bonden eerder in een ultimatum de eisen neerlegden. “De sector moet aantrekkelijker worden, zodat nieuw personeel aangetrokken kan worden,” zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer. “Op dit moment is er veel verloop, met personeelstekorten als gevolg. Daardoor stijgt de werkdruk en daarmee ook het ziekteverzuim.”
De vakbond en de leden zeggen te ‘begrijpen’ dat staken in het ov voor overlast voor het publiek kan zorgen. “Dat de leden toch staken, laat zien hoe hoog de nood is”, aldus Van der Gaag. De bonden stellen dat de staking ook in het belang van de reizigers is. Immers. Op deze manier luiden de stakers de noodklok over de verschraling van het streekvervoer die al jaren bezig is.
In de afgelopen jaren is door corona, personeelstekort en de jaarlijkse, reguliere afschaling naar schatting zo’n dertig procent van de ritten verdwenen. Van der Gaag: “In alles is te zien dat de directies van de vervoerbedrijven maar één ding voor ogen hebben: bezuinigen, bezuinigen en nog eens bezuinigen. Personeel lijdt daaronder door slechte arbeidsvoorwaarden en de reiziger door steeds slechter streekvervoer door het schrappen van lijnen.” Die verschraling van het streekvervoer is vooral op het platteland een steeds groter wordend probleem. “Streekvervoerbedrijven laten verliesgevende lijnen in de buitengebieden los en ruilen die in voor steeds meer drukbezette lijnen in de Randstad. Maar openbaar vervoer zou niet om zoveel mogelijk winsten moeten draaien, het is voor veel mensen een basisbehoefte. Er moet een kentering komen in het systeem wat we nu hebben. In plaats van winst gedreven, moet het weer service gedreven worden”, aldus Van der Gaag.
- Stakingen in het streekvervoer om het “minder winst-gedreven en meer service-gedreven te maken”. Foto FNV.