Stand van zaken bij De Lijn, door Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn in het Vlaams Parlement: ‘Middelen staan onder druk’
De Lijn rolt vandaag aan een aantal grote projecten uit, die zeer ingrijpend zijn voor de werking van het bedrijf:
- De gefaseerde invoering van basisbereikbaarheid, de grootste verandering aan het netwerk van De Lijn sinds haar oprichting,
- De uitrol van het Vervoer Op Maat (VOM), waarvan de regie vorig jaar opnieuw aan De Lijn werd toegewezen (aanbesteding en aansturing van de exploitanten én operationele aansturing van de Hoppincentrale),
- Het voorzien van leerlingenvervoer voor een sterk gestegen (en blijvend stijgende) groep van rechthebbende leerlingen, met het streefdoel om een leerling maximaal 90 minuten op de bus te laten zitten
- De uitrol van de vergroening van het buspark, inclusief de nodige laadinfrastructuur met al zijn uitdagingen (vergunningen, installatie hardware, software en dergelijke),
- Het wegwerken van de investerings- en onderhoudsachterstand op de infrastructuur (zoals sporen, tractiesystemen e.d).
Deze projecten passen in de uitvoering van het Openbaredienstencontract (ODC) 2023-2027 dat De Lijn vorig afsloot met de Vlaamse Regering. Uitgangspunt daarin is dat De Lijn een efficiënt, klantvriendelijk en duurzame dienstverlening levert aan de klant. Er zijn ook duidelijke afspraken over de financiële middelen, opgenomen in het ODC voor de looptijd van de overeenkomst.
Dat De Lijn kampt met een historische investerings- en onderhoudsachterstand is geen geheim. Dat speelt zowel op vlak van busvloot, infrastructuur (bijvoorbeeld tramsporen) als op vlak van stelplaatsen. Met de middelen die voorzien zijn in het ODC is er een inhaaloperatie gestart, maar die kan op korte termijn niet alle achterstand goed maken. De transitie is evenwel ingezet. Sinds de ondertekening van het ODC in 2022 kreeg De Lijn ook een aantal nieuwe of gewijzigde taken toegewezen zoals de fasering van basisbereikbaarheid of de regie over het VOM en de maximale rittijd van 90 minuten in het leerlingenvervoer.
Daarnaast veranderde ook de wereld rondom ons: we werden geconfronteerd met een ongeziene inflatie, met impact op prijzen van voertuigen, materialen, contracten met exploitanten en een zeer gespannen arbeidsmarkt waar chauffeur en technicus een knelpuntberoep blijven. Dit alles zet de nodige middelen in verhouding tot wat voorzien is in het ODC onder druk.
Ann Schoubs, directeur-generaal: “De Lijn engageert zich volkomen voor de doelstellingen uit het ODC: een efficiënter, duurzamer en klantvriendelijker openbaar vervoer. Daarvoor ondernemen we ook heel wat acties vandaag. Om deze doelstellingen te realiseren en zo een significante bijdrage te leveren aan het bereiken van de vooropgestelde modal shift in Vlaanderen, en de klant daadwerkelijk centraal te plaatsen met een betrouwbare, stipte en comfortabele dienstverlening, zijn er voldoende middelen nodig. En die staan vandaag onder druk.”
- Stand van zaken bij De Lijn, door Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn in het Vlaams Parlement: ‘Middelen staan onder druk’. Foto De Lijn.