Taxi- en Uber-chauffeurs protesteerden tegen het nieuwe Brusselse Taxiplan
Taxi- en VVC-chauffeurs (zoals die van Uber en Bolt) protesteerden vanaf 10.00 uur vandaag in het centrum van Brussel, vlakbij het Brusselse Parlement, tegen de behandeling van het nieuwe Taxiplan van minister-president Rudi Vervoort (PS) in de parlementaire commissie Mobiliteit. Beide groepen eisen garanties in het nieuwe plan van de regering, dat de sector moet moderniseren. Vervoort mikt op een eengemaakt statuut, waardoor de VVC-licentie verwdijnt.
In de nieuwe taxi-ordonnantie blijven de numerus-clausus voor het aantal taxi’s, de kwaliteitseisen voor de dienstverlening en de gereguleerde tarieven. Nieuw is dat er straks drie categorieën taxivoertuigen in de stad zullen rondrijden: de standplaatstaxi’s (de huidige taxi’s met zwart-gele kleuren), de straattaxi’s (wat vroeger de VVC-voertuigen waren) en de ceremoniële voertuigen (de vroegere limousines die gereserveerd moeten worden voor een minimum van drie uur en bedoeld zijn voor speciale evenementen).
De VVC-chauffeurs (Uber & Co.) vinden het nieuwe Taxiplan bijzonder discriminerend en worden traditionele taxichauffeurs voorgetrokken, omdat er een maximumaantal komt op het aantal chauffeurs in de hoofdstad. Vele Uber-chauffeurs zijn daarom bang voor hun job. “Het wordt tijd dat we met rust gelaten worden en ons brood in goede omstandigheden kunnen verdienen. We willen geen rechtszaken meer, we willen geen inbeslagnames meer, we willen onze job niet verliezen,” verklaarde Laurent Slits, CEO van Uber België in ‘La Libre Belgique’.
Ook Fernando Redondo, voorzitter van de Belgische vereniging voor limousinechauffeurs (ABCL), vindt dat er in het Taxiplan sprake is van discriminatie tussen de standplaatstaxi’s en de straattaxi’s: “We willen werk voor iedereen,” benadrukte hij.
De taxifederatie FeBet startte haar demonstratieve tocht vanochtend aan het Noordstation, en trok van daar naar het kabinet van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Vervolgens gingen ook zij naar het Brussels parlement, waar de VVC-chauffeurs al langs de kant van de weg stonden.
De gewone taxichauffeurs willen meer duidelijkheid over de numerus clausus, die het aantal chauffeurs in de hoofdstad zal beperken. “Wij willen de huidige limiet gerust verdubbelen met een maximum van 2.600 chauffeurs, maar hoger mag in geen geval, want dan zullen taxichauffeurs de dupe zijn,” verklaarde de voorzitter van de federatie Khalid Ed-Denguir aan stadskrant ‘BRUZZ’. Omdat de federatie geen toestemming kreeg te betogen, was de FeBet-bijeenkomst dus illegaal.
- In de nieuwe taxi-ordonnantie blijven de numerus-clausus voor het aantal taxi’s, de kwaliteitseisen voor de dienstverlening en de gereguleerde tarieven. Redactiefoto.