Taxis4SmartMobility kijkt uit naar nieuwe fase lobby voor richtlijn platformwerk
Gregor Beiner, de voorzitter van de Europese brancheorganisatie Taxis4SmartMobility (T4SM), die tot het einde optimistisch was, legt uit: “Wij als T4SM verwelkomen het besluit over het akkoord van de lidstaten om platformwerk in de EU te reguleren, maar de kans werd gemist om nu ook expliciet de taxi uit dit ontwerp te verwijderen. Het is belangrijk om structuren te creëren, maar daarbij de lokale randvoorwaarden duidelijk in acht te nemen. De EU-Raad heeft hiermee rekening gehouden in zijn ontwerp. Als gevolg hiervan worden, anders dan in het ontwerp van het EU-Parlement, taxibedrijven niet expliciet uitgesloten van het ontwerp voor de richtlijn platformwerk. Nu staat de trialoog tussen de EU-Commissie, het EU-Parlement en de EU-Raad op het punt de richtlijn af te ronden. Door ons werk als T4SM samen met de IRU waren we in staat om het unieke karakter van de taxi in het besluitvormingsproces te betrekken en zo de levensvatbaarheid in de toekomst te verzekeren. Ons werk gaat nu de volgende intensieve fase in.”
Zoals vermeld in de tekst van het Europees Parlement, verschillen taxicentrales van digitale bemiddelingsplatforms voor ride-hailing doordat ze slechts een “add-on” of een functionele aanvulling zijn op een reeds bestaande dienst en alleen echte zelfstandige vergunde taxichauffeurs in contact komen met hun klanten.
Zelfstandige taxichauffeurs zijn vrij in hun bedrijfsvoering vanwege de rechten die hen door hun taxivergunning zijn verleend, zoals het recht om klanten op straat op te pikken en het recht om gebruik te maken van speciale openbare taxistandplaatsen. Daarom zouden taxi’s niet onder de richtlijn moeten vallen.
Een belangrijke verbetering die de Raad heeft bereikt ten opzichte van het standpunt van het Parlement, is dat het expliciete EU-brede criteria bevat voor het wettelijk vermoeden van tewerkstelling en herclassificatie als werknemer. Volgens de tekst van de Raad moet aan ten minste drie van de zeven genoemde criteria, waaronder de vaststelling van het loon, de controle op het werk en de beperking van de werktijd, worden voldaan om een arbeidsverhouding aan te tonen.
- Taxis4SmartMobility kijkt uit naar nieuwe fase lobby voor richtlijn platformwerk. Redactiefoto.