Taxisector in Scandinavië vraagt om re-regulering van de taxibedrijfstak
Dagblad Expressen is erin geslaagd de aandacht te vestigen op een marktfalen dat leidt tot een verslechtering van de arbeidsomstandigheden voor heel veel mensen. In Zweden zou zoiets niet mogen bestaan. Is het de schuld van Uber en Bolt dat het er zo uitziet? Uber en Bolt dragen bij aan de slechte werkomstandigheden, maar het is ook een systematisch falen. Sinds de jaren negentig is er sprake van een volledig geliberaliseerde markt, maar die is mislukt.
“Iedereen kan zien dat de taxibranche disfunctioneel is. De chauffeurs die voor de appbedrijven werken, werken onder slavenarbeid en frauderen op flagrante wijze met belastingen en rijtijden, wat uiteindelijk een gevaar voor het verkeer oplevert. “We moeten hier dringend een einde aan maken”, aldus Shekarabi.
“De regering moet onmiddellijk een gezamenlijke taskforce oprichten om de taxicrisis aan te pakken. “Dit zou onder andere de Zweedse verkeersautoriteit, de politie, de belastingdienst, de arbodienst en de sociale partners moeten omvatten”, aldus het persbericht van de sociaaldemocraten. Ze schrijven ook: “Bovendien moeten we op de lange termijn de controle over de taxibranche terugkrijgen, deels geïnspireerd door wat er in Denemarken is gebeurd.” De sociaaldemocraten vinden ook dat de regering deze maatregelen onmiddellijk moet doorvoeren als onderdeel van een een algehele herstructurering van de gehele taxibranche.
Ook willen ze een professionele verkeerscontroledienst opzetten en mobiele apps voor taxiritten koppelen aan taximeters. Er wordt voorgesteld om alle taxi’s uit te rusten met GPS, die beschikbaar zou moeten zijn voor de politie en de Zweedse belastingdienst, en om de taxi’s uit te rusten met stoelsensoren die de aanwezigheid van passagiers tijdens de rit registreren om fraude te bestrijden, vergelijkbaar met wat in Denemarken gebeurt.
- Zweden en Noorwegen (foto) willen een einde aan deregulering van de taxibedrijfstak. Finland heeft hiertoe al besloten. Redactiefoto.