Testritten tussen Amsterdam en Brussel met nieuwe ICNG (in nieuw design); Voorlopig geen schrappen van stations op Belgisch traject
NS start met testritten tussen Amsterdam en Brussel met de IC Nieuwe Generatie (ICNG). De snellere trein moet ervoor zorgen dat de reistijd een half uur korter wordt dan de huidige 2 uur en 52 minuten. Hoewel NS en NMBS wel kijken hoe de verbinding versneld kan worden, worden er voorlopig geen Belgische stations uit de ‘Benelux’-route gehaald: “We bekijken samen met NS de verbetermogelijkheden op de verbinding Brussel-Amsterdam in het kader van de volgende samenwerkingsovereenkomst,” aldus NMBS-woordvoerder Bart Crols in Het Nieuwsblad. “Maar op basis van wat er op tafel ligt, blijven de Belgische stations die nu een verbinding met Nederland hebben, die verbinding behouden.”
De testritten met de nieuwe Intercity moeten ervoor zorgen dat de nieuwe trein toegang krijgt tot het Nederlandse en Belgische spoor, aldus NS. Ze worden uitgevoerd samen met treinfabrikant Alstom. De nieuwe trein – die al met vertraging op het Nederlandse net komt – zou in de loop van 2024 in dienst moeten komen als Intercity Brussel, in België ook wel de ‘Benelux’ of de ‘Amsterdammer’ genoemd. De ICNG is met een top van 200 km/u sneller dan de huidige treinen, die 160 km/u halen.
NS nam ook de gelegenheid te baat om een nieuwe design te presenteren voor de grensoverschrijdende ICNG. Deze is net als de nieuwe VIRM 2/3 en de Siemens Vectron locomotieven voorzien van de ‘flow’-kleurstelling en herkenbaar aan een gedeeltelijke blauwe voorkant en een groot wit NS-logo aan de zijkant. Over een Belgische referentie (zoals op de huidige getrokken ‘Benelux’ het logo van de NMBS) rept de NS niet. Oudere ‘Benelux’-treinen hadden een gemengde en smaakvolle kleurstelling in NS-geel en NMBS-bordeauxrood.
Treinstel 3303 is inmiddels voorzien van het nieuwe design. De andere twee stellen 3301 en 3302 hebben nog de oude uitmonstering, en zijn ook geregeld in Nederland en België te zien tijdens testritten. De ICNG voor binnenlands vervoer die naar verwachting – met enige vertraging – in het tweede kwartaal van 2023 in dienst zal worden gesteld, zal naar verwachting tot een revisie nog in de huidige kleurstelling blijven. De nieuwe DD-NG die door CAF gebouwd zal worden zal wel voorzien worden van deze nieuwe kleurstelling, evenals de nieuwe Sprinter waarvoor momenteel een Europese aanbesteding loopt.
- Testritten tussen Amsterdam en Brussel met nieuwe ICNG (in nieuw design); Voorlopig geen schrappen van stations op Belgisch traject.