Thalys en KLM willen het Air/Rail-product verder ontwikkelen; één dagelijkse vlucht tussen Brussel en Amsterdam verdwijnt
Thalys en KLM willen het Air/Rail-product verder ontwikkelen. Daartoe hebben ze een samenwerkingsovereenkomst gesloten. Het doel is met name om het aantal klanten dat per trein tussen Brussel en Luchthaven Schiphol reist, om daar op een KLM-vlucht over te stappen, te vergroten. Ook is het de bedoeling de kwaliteit van dit trein-vliegtuigproduct verder op te krikken.
KLM biedt al langer de mogelijkheid om het traject Brussel-Schiphol met de hogesnelheidstrein Thalys af te leggen om vervolgens over te stappen op het vliegtuig (en vice versa). Voor de coronacrisis koos 20 tot 25 procent van de transferreizigers (zo’n 36.000 reizigers per jaar) hiervoor. KLM en Thalys willen dit aandeel verhogen. Daarom koopt KLM een aantal stoelen in bij Thalys, waardoor één dagelijkse vlucht tussen Schiphol en Brussel niet meer nodig is. Met reisdatum vanaf 17 juli 2022 zijn deze ‘vluchten’ nu te boeken op klm.com.
Het overgrote deel van de overstappende reizigers maakt nog steeds gebruik van de luchtverbinding tussen Brussels Airport en Luchthaven Schiphol. Daarom is het noodzakelijk om het Air/Rail-product verder te ontwikkelen. De Thalys-stoelen die KLM inkoopt worden handmatig in het IT-systeem van KLM geladen. Hierdoor ontvangen klanten die met de trein reizen en onder deze oplossing vallen dezelfde service en communicatie als degenen die voor het vliegtuig kiezen.
“KLM neemt haar verantwoordelijkheid als het gaat om het reduceren van de impact van haar operatie op onze leefomgeving,” liet Boet Kreiken, bij KLM verantwoordelijk voor Customer Experience, vakblad TravelPro weten. “Naast vlootvernieuwing, het steeds meer bijmengen van Sustainable Aviation Fuel en verbeteren van de operationele efficiency willen we uitstoot verminderen door de trein als alternatief voor korteafstandsvluchten aan te bieden.”
“Intermodaliteit tussen air en rail speelt een belangrijke rol in het realiseren van onze groeiambities,” stelde Thalys-CEO Bertrand Gosselin. “De uitbreiding van de samenwerking met KLM past daar perfect bij. Samen creëren we een product waarbij trein en intercontinentale vlucht worden gecombineerd om te voldoen aan de verwachtingen van onze klanten met betrekking tot een milieuvriendelijk alternatief.”
- Thalys en KLM willen het Air/Rail-product verder ontwikkelen; één dagelijkse vlucht tussen Brussel en Amsterdam verdwijnt. KLM reserveert stoelen in Thalys. Foto Thalys.