Toch nieuwe boete van 1,25 miljoen voor Keolis vanwege voortdurende e-busproblemen?
Volgens de Gelderse gedeputeerde Jan van der Meer moet Keolis binnen 15 dagen aan de drie provincies van de IJssel-Vecht concessie (Gelderland, Overijssel en Flevoland) laten weten hoe het ov-bedrijf de voortdurende problemen met de 256 elektrische BYD-bussen definitief denkt op te lossen. Anders moet het bedrijf de reeds in het vooruitzicht gestelde boete van 1,25 miljoen euro betalen.
De problemen begonnen meteen nadat Keolis in 2020 het openbaar vervoer in de concessie IJssel-Vecht ging verzorgen. Het bedrijf is herhaalde malen aangesproken op de slechte kwaliteit van de bussen van het Chinese bedrijf BYD, de grootste elektrische bussenbouwer ter wereld. Ook was er aan de kant van het ov-bedrijf sprake van ‘sjoemelpraktijken’ bij de aanbesteding. Op 11 november 2021 werd Keolis al gemaand om de ergonomie van de chauffeursstoel te verbeteren. Ook moest de isolatie en de verwarming van de chauffeurscabine worden aangepakt. Volgens Van der Meer is dat niet binnen de gestelde termijn gebeurd.
Volgens de provincie leiden de verschillende problemen met de e-bussen tot een hoger ziekteverzuim. Dat veroorzaakt op zijn beurt weer problemen met de uitvoering van de dienstregeling. En dat leidt dan weer tot minder reizigers en tot voortdurende imagoschade voor het ov. Eind dit jaar moet de IJssel-Vechtconcessie opnieuw van start gaan. Dan met een nieuwe (?) concessionaris uit de inschrijvers Qbuzz, EBS en Keolis. De aanbesteding loopt momenteel. Voor december dit jaar moeten de bussen tiptop in orde zijn, vinden de provincies, vooral ook omdat de nieuwe uitvoerder met dezelfde bussen moet gaan rijden. Voor Arriva was dit al een reden om niet in te schrijven.
Mocht Keolis er niet in slagen om de bussen voor de start van de nieuwe concessie tip-top in orde te krijgen, dan moet het bedrijf alle kosten voor zijn rekening nemen om dat alsnog voor elkaar te krijgen. Die kosten komen bovenop de boete die Keolis toch al betaalde en de boete die van kracht wordt als Keolis niet binnen 15 dagen met een oplossing komt: totaal 2,5 miljoen euro.
Er kunnen nog meer boetes volgen, bijvoorbeeld als de bussen minder dan 85 procent van alle ritten op tijd rijden. Maar daarvan is op dit moment geen sprake, zegt de Overijsselse gedeputeerde Boerman. Hij maakt zich daarover wel zorgen omdat het ziekteverzuim onder chauffeurs bij Keolis momenteel hoog is.
Vrijdag moeten twee compleet gereviseerde BYD-bussen worden gepresenteerd.
• Toch nieuwe boete van 1,25 miljoen voor Keolis vanwege voortdurende e-busproblemen? Redactiefoto.