Uber start offensief tegen mogelijke nieuwe EU-regels platformwerk: “Deze regels zorgen er voor dat we ons uit ‘honderden’ Europese steden moeten terugtrekken”
Een Uber-baas heeft in City AM een scherpe waarschuwing afgegeven dat het Brusselse voorstel om gig-werknemers als feitelijke werknemers te classificeren de bedrijfsactiviteiten in het hele EU-blok zou kunnen belemmeren. Anabel Díaz, hoofd van de Europese mobiliteitsdivisie van Uber, zei dat de plannen ertoe kunnen leiden dat de ridehailinggigant in ‘honderden’ Europese steden tot stilstand komt en in andere steden de prijzen met wel 40 procent kunnen stijgen. Met dit schot voor de boeg start Uber haar (nieuwe) offensief tegen de EU platformwerkrichtlijn, waarover in Brussel heftig wordt gediscussieerd.
“Als Brussel Uber dwingt om chauffeurs en koeriers in de hele EU opnieuw te classificeren, kunnen we een vermindering van 50 tot 70 procent verwachten in het aantal arbeidsplaatsen”, vertelde Diaz aan de Financial Times. Ze waarschuwde dat dit ook de wachttijden zou verlengen voor gebruikers die een ritje proberen te maken.
Díaz drong er bij wetgevers die deze week betrokken waren bij de EU-debatten over de platformarbeidsrichtlijn op aan om regels goed te keuren die de flexibiliteit van zelfstandige werkers (zzp’ers) beschermen. Volgens de ontwerpregels, aldus Diaz, “zouden chauffeurs en koeriers moeten solliciteren naar een open functie, als die beschikbaar is; op specifieke tijden en plaatsen verschijnen voor diensten; elke trip accepteren die ze ontvangen; en akkoord gaan om niet met andere apps te werken.” Haar opmerkingen komen op een cruciaal moment voor de EU, nu het de onderhandelingen voert over de uiteindelijke tekst van de nieuwe richtlijn, bedoeld om de economische omstandigheden voor gig-werknemers te verbeteren.
Sinds 2021 worden Uber-chauffeurs in Groot-Brittannië beschouwd als ‘workers’, wat niet de volledige werknemersstatus is, maar wel betekent dat ze ziekteverlof en jaarlijks vakantiegeld krijgen. Deze status staat in tussen werknemer en zzp’er. Het bedrijf zegt verder te zijn haar gegaan dan Britse concurrenten, waaronder Ola en Bolt, op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Het aantal chauffeurs op het Britse platform is de afgelopen jaren verdubbeld.
- Uber start offensief tegen mogelijke nieuwe EU-regels platformwerk: “Deze regels zorgen er voor dat we ons uit ‘honderden’ Europese steden moeten terugtrekken”.Redactiefoto.