Uitstel van twee jaar voor verplichting Brusselse taxisector zero-emissietaxi’s aan te schaffen
Opluchting in de Brusselse taxisector. Het Brussels Parlement heeft vrijdag een voorstel van ordonnantie aangenomen dat de verplichting voor de taxisector om zero-emissie voertuigen aan te schaffen met 2 jaar uitstelt tot 1 januari 2027. De groenen, Les Engagés en CD&V stemden tegen, Défi, Vooruit en één lid van Les Engagés onthielden zich, aldus stadsmagazine Bruzz. Het Parlement had eerder ook al de verstrenging van de Lage Emissie Zone (LEZ) met twee jaar uitgesteld.
In oktober 2022 voerde de Brusselse regering de verplichting in voor de taxisector om vanaf januari 2025 uitsluitend zero-emissie voertuigen aan te schaffen. Omdat taxi’s om de 7 jaar vervangen moeten worden, zou de verplichting volgend jaar betrekking hebben op 700 taxi’s op een totaal van 3.250 voertuigen.
Het besluit van de Brusselse regering voorzag een mogelijkheid van uitstel na een gemotiveerd advies van de Taskforce Laadpalen. In september stelde de Taskforce de resultaten van een studie voor aan de Adviesraad Taxisector. Het onderzoek toonde aan dat de kosten van een elektrische taxi niet hoger zijn dan die van een klassieke diesel- of benzinetaxi en dat er een goede match is tussen de oplaadbehoefte van de taxisector en het huidige aanbod van elektrische oplaadpunten. Jamal Ikazban (PS) wees er meteen op dat de studie zich baseerde op puur theoretische modellen en dat de rentabiliteit van de sector sindsdien sterk verminderd is. Tenslotte zijn de investeringskosten vaak te hoog voor de ondernemers wanneer er geen subsidies worden verstrekt.
Isabelle Pauthier hekelde namens Ecolo en Groen het feit dat er sinds juni geen meerderheid meer is in het Brussels Parlement, behalve voor specifieke dossiers, zoals voor het uitstel van de verstrenging van de LEZ. Diezelfde coalitie wil nu ook de verplichting voor de taxisector afschaffen om zero-emissie wagens aan te schaffen, ondanks het feit dat de luchtkwaliteit in Brussel enkel verslechtert.
Bovendien blijkt uit de studie van de Taskforce Laadpalen onder meer dat voldoende laadpalen voorzien zijn in het Gewest en er dus geen reden is voor een uitstel, aldus nog Pauthier. Les Engagés, Défi, Vooruit en CD&V verzetten zich ook tegen een uitstel van twee jaar. Maar het amendement van Jonahtan de Patoul (Défi) om het uitstel te beperken tot één jaar werd weggestemd.
- Uitstel van twee jaar voor verplichting Brusselse taxisector zero-emissietaxi’s aan te schaffen. Redactiefoto.