Van Hool failliet verklaard en maakt zich klaar voor een snelle doorstart met de VDL Groep en Schmitz Cargobull GRW; slechts ruimte voor 650 à 950 werknemers
Van Hool is vandaag, op 8 april 2024, door de Ondernemingsrechtbank van Mechelen failliet verklaard. Een college van 4 curatoren werd aangesteld om het faillissement van Van Hool te begeleiden. VDL Groep en GRW, een partnerbedrijf van Schmitz Cargobull, hebben elk een bindend bod gedaan bij de curatoren. Deze bindende biedingen zijn de basis voor definitieve overeenkomsten die op zeer korte termijn gesloten kunnen worden.
VDL Groep zou de bus- en touringcaractiviteiten van Van Hool overnemen, terwijl GRW, een partnerbedrijf van Schmitz Cargobull, verantwoordelijk zou zijn voor de industriële voertuigen. De definitieve overeenkomsten kunnen op heel korte termijn leiden tot een doorstart van de activiteiten en daar is een tewerkstelling van 650 à 950 medewerkers voorzien, met mogelijkheden voor groei op langere termijn. De komende weken zal er door de overnemende partijen meer duidelijkheid gegeven kunnen worden.
Er was sprake van een intensief proces dat, door het uitblijven van een oplossing van de familiale erfrechtelijke situatie, onder zeer hoge druk stond, omwille van de liquiditeitspositie van het bedrijf. De bindende biedingen van de familie-ondernemingen VDL Groep en Schmitz Cargobull zijn, gegeven de omstandigheden, het best haalbare resultaat voor alle betrokken partijen. Dit neemt niet weg dat vele medewerkers helaas een baan buiten van Hool zullen moeten zoeken.
“Zowel VDL Groep als GRW, maakten in hun overnamebod duidelijk dat ze de expertise en ervaring van Van Hool en zijn medewerkers op het gebied van bussen en touringcars en industriële voertuigen zeer waarderen”, benadrukte Marc Zwaaneveld, co-CEO bij Van Hool. “We zijn verheugd dat deze twee sterke internationale bedrijven elk een deel van de Van Hool Groep kunnen integreren. In een eerste fase zou werk voorzien zijn voor 650 à 950 medewerkers, een tewerkstelling die zou kunnen groeien op langere termijn. Precieze aantallen zullen in de komende weken bekend gemaakt worden door de twee overnemers.”
Met het faillissement van Van Hool komt een einde aan een toonaangevend bedrijf in de Vlaamse maakindustrie. Externe factoren zoals de impact van het coronavirus, wereldwijde toeleveringsproblemen, sterke inflatie en hoge energiekosten waren de voornaamste factoren voor de situatie waarin het bedrijf terecht gekomen was. Aan de kant van de Van Hool familie mag, nog buiten de erfeniskwestie, gewezen worden op het feit dat ze de toch al verslechterende financiële situatie jarenlang op hun beloop hebben gelaten.
Gezien de ernst van de situatie werd een korte deadline gesteld van 31 maart. Er werden gesprekken gevoerd met diverse stakeholders waaronder banken, overheidsinstanties, aandeelhouders, de raad van Bestuur, vakbonden en potentiële investeerders.
Op 19 maart kreeg Van Hool tijdelijke bescherming tegen zijn schuldeisers toegewezen door de Ondernemingsrechtbank van Mechelen. Op 25 maart deelde de onderneming mee dat een erfrechtelijk geschil binnen de aandeelhouders en familie Van Hool niet opgelost raakte en werd onmiddellijk hard werk gemaakt van een parallel traject dat reeds ingezet was om alternatieve scenario’s te verkennen. Hierbij werden gesprekken geïntensifieerd met potentiële overnemers om een mogelijke doorstart te onderzoeken, met aandacht voor alle belanghebbenden en vooral voor de medewerkers van het bedrijf.
- Van Hool failliet verklaard en maakt zich klaar voor een snelle doorstart met de VDL Groep en Schmitz Cargobull GRW; slechts ruimte voor 650 à 950 werknemers. Foto Geert Van Lierde.