1 Reactie

  1. Chris Laarman
    juni 14, 2022 @ 9:52 am

    Heeft openbaar vervoer /ook/ een maatschappelijke functie? Ik zou zeggen, dat openbaar vervoer /juist/ een maatschappelijke functie heeft. In mijn beleving geen noodzaak (zoals de waterketen), wel een voorziening die bijdraagt aan de leefbaarheid (zoals de bereikbaarheid van andere voorzieningen).

    In de huidige vorm van aanbestede concessies blijkt die maatschappelijke rol door private ondernemingen met winst-oogmerk te kunnen worden uitgevoerd.

    Het onderhavige financieringsprobleem lijkt mij een zaak van risico-toerekening. Dan zou ik vinden, dat het enkele optreden van een pandemie een voorzienbaar ondernemersrisico is (zie immers de jaarlijkse griepgolven), maar de overheidsmaatregelen ter bestrijding van die pandemie niet – en dat het risico van die overheidsmaatregelen (hoe terecht die ook zijn) niet op die ondernemingen mag worden afgewenteld.
    In dit geval zijn de beperkingen landelijk (bij mijn weten niet rijksbreed: met Caribisch Nederland erbij) opgelegd, en moet dus de landelijke overheid de lasten vergoeden die (minstens) deze vervoersondernemingen erdoor opgelopen hebben. (Uiteraard moet deze vergoeding uiteindelijk weer door “de” belasting-betaler worden gedragen.)

    Reageren

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

css.php