Vervoerregio Amsterdam vraagt mening gebruikers voor aanpassing metronetwerk
De Vervoerregio Amsterdam wil – met input van de dagelijkse gebruikers – het Amsterdamse metronetwerk aanpassen. “Wij willen dat alle metroreizigers in de toekomst makkelijk en comfortabel met de metro blijven reizen,” stelt de Vervoerregio. “Ook als het aantal reizigers in Amsterdam en omgeving groeit. Daarom rijden vanaf 2027 de metro’s van GVB op de meeste trajecten vaker. Hiervoor is wel een veilig en snel metronetwerk nodig. Om dit voor elkaar te krijgen verandert er het een en ander in het metronetwerk. Zo wordt de dienstregeling anders, kan er een extra overstap nodig zijn of verandert de route van bepaalde metrolijnen. Deze aanpassingen zorgen uiteindelijk voor meer betrouwbaarheid en kortere wachttijden.” Dát het metronetwerk wordt aangepast, staat vast.
De Vervoerregio heeft daarom vier opties bedacht waarop het metronetwerk in Amsterdam (lijnen M50, M51, M53 en M54) aangepast kan worden. De organisatie wil graag van gebruikers horen opdat het een goede keuze kan maken. Daarvoor organiseert het in de loop van maart (online) bijeenkomsten voor stadsdelen, gemeenten en organisaties of kan een vragenlijst worden ingevuld.
Waarom gaan de routes veranderen? “In de tunnel (‘de Oostbuis’) op het traject Amsterdam Centraal – Amsterdam Amstel rijden te veel lijnen op hetzelfde spoor,” legt de Vervoerregio uit. “Voor meer betrouwbaarheid, betere verbindingen voor de reizigers en om de metro op de meeste trajecten vaker te laten rijden, zijn er aanpassingen in de routes nodig. Zo kan het groeiend aantal reizigers comfortabel met de metro blijven reizen. De aanpassingen zorgen daarnaast voor minder storing en uitval van metro’s in heel Amsterdam. Eén gebeurtenis op één lijn heeft dan minder invloed op de andere lijnen. Het veranderen van de routes kan iets betekenen voor reizigers binnen Amsterdam en uit de buurgemeenten.”
De vier opties
- In de eerste 3 opties rijden er minimaal 10 metro’s per uur in de spits. Dat is in de meeste gevallen een verbetering. In optie 4 rijden er minimaal 8 metro’s per uur omdat op alle stations tenminste 2 lijnen rijden.
- Gemiddeld 2 minuten minder wachttijd in de spits. Als elke metrolijn 10 keer per uur rijdt, betekent dat iedere 6 minuten een metro. Gemiddeld wacht een reiziger dan 3 minuten op een metro. Nu is de wachttijd gemiddeld 5 minuten, omdat er 6 metro’s per uur rijden.
- De dienstregeling is betrouwbaarder.
- Er is ruimte om de sterke groei van het aantal reizigers aan te kunnen.
De Vervoerregio: “Voor de reiziger wordt de wachttijd korter, ook als je vanuit ander (openbaar) vervoer overstapt op de metro. Het kan wel zijn dat je een extra overstap nodig hebt om op jouw bestemming te komen. Meestal kan dit zonder extra reistijd. Maar het kan ook zijn dat het aantal routes toeneemt waarmee jij naar jouw bestemming kunt komen. Met metro’s die vaker rijden is er zelfs een kans dat de metro’s rustiger worden.”
Wat zijn de opties? Optie 1: Aanpassen metrolijn 50 en metrolijn 53., optie 2: Aanpassen metrolijn 54, optie 3: Aanpassen metrolijn 51, optie 4: Aanpassen route metrolijn 51. Uiteindelijk neemt het dagelijks bestuur van de Vervoerregio het besluit op basis van de bevindingen van het dialoogtraject én de technische uitwerking.
De vier opties en de tijdlijn tot 2027 zijn hier te vinden: de link naar de tijdlijn (pdf)
- Vervoerregio Amsterdam vraagt mening gebruikers voor aanpassing metronetwerk. Redactiefoto.