WMO- en leerlingenvervoerder Maasstad Regie Centrale stopt op 1 november in Amstelveen en Rotterdam
WMO-vervoerder Maasstad Regie Centrale (MRC) staakt per 1 november het vervoer van haar achthonderd cliënten in Amstelveen en Aalsmeer. Volgens de Amstelveense wethouder van Zorg en WMO Marijn van Ballegooijen stopt de vervoerder er zelfs helemaal mee, ook in thuishaven Rotterdam. De cliënten en de medewerkers zijn inmiddels door het bedrijf ingelicht over het besluit.
In een persbericht stipt MRC aan dat het “moeilijke tijden zijn voor veel bedrijven in de personenvervoersbranche en dat het moeilijk is voldoende chauffeurs achter het stuur te krijgen.” Toch prijst het bedrijf zich gelukkig dat de start van de opdrachten voor het nieuwe schooljaar goed was. Dat was alvast niet de reden om te stoppen. Over de werkelijke reden de stekker er uit te trekken is het bedrijf bepaald mistig: “De redenen zijn tweeërlei. Er zijn persoonlijke omstandigheden ontstaan van een der aandeelhouders die het niet langer mogelijk maken om ziel en zaligheid nog langer te stoppen in de bedrijfsvoering. Anderzijds is er sprake van bedrijfseconomische omstandigheden die op lange termijn tot problemen zouden kunnen gaan leiden. De aandeelhouders willen dat voor zijn.”
“Niet zelden ziet men dat bij tegenwind de rechtspersoon failliet gaat. MRC wil dat niet zo laten gebeuren en het is ook niet nodig of aan de orde. Maar timing is nu wel alles. De impact zou anders immers enorm zijn voor kwetsbare doelgroepen, chauffeurs en kantoorpersoneel. De aandeelhouders van MRC willen dus alles doen om te komen tot een goede overdracht van werk van kwetsbaren en betaling van de rekeningen die binnenkomen. Het is hun eer te na om relaties met wie soms 20 jaar is samengewerkt in de kou zouden komen te staan.”
“MRC wil in lastige omstandigheden toch alles proberen keurig te regelen en voor te bereiden, zodat een nagenoeg geruisloze overgang aan de orde kan zijn. De kater blijft maar het fatsoen voert de boventoon bij de afwikkeling.
De Amstelveense wethouder van Ballegooijen laat aan mediapartners AAN! En RTV Amstelveen weten overvallen te zijn door het besluit van de vervoerder. “We waren onaangenaam verrast. Dat ze stoppen, maar ook de korte termijn waarop ze het werk neerleggen.” In juli vertelde de gemeente nog aan NH Nieuws dat het weer de goede kant op ging met de vervoerder, die al een tijd onder vuur ligt. Ook het MRC was optimistisch. De weg naar boven was weer gevonden, claimde het directieteam.
Sinds MRC het WMO-vervoer in Amstelveen verzorgt, stromen bij de gemeente de klachten binnen. De meeste klachten gaan over de lange wachttijden. Van Ballegooijen tikte MRC meerdere malen hard op de vingers. Hij legde de vervoerder in juli zelfs een boete van 2.000 euro op voor iedere maand dat de boel niet op orde was.
De vervoerder ging diep door het stof. “Wij herkennen de klachten over het vervoer dat op dit moment ook niet het serviceniveau heeft zoals wij dat zelf ook willen leveren”, zei een woordvoerder in april tegen NH Nieuws. “Dat spijt ons zeer, want we achten ons zelf zeker in staat die kwaliteit wel te kunnen leveren op basis van onze jarenlange ervaring.”
MRC gaf als reden voor de slechte service een tekort aan chauffeurs door de coronaperiode. Naar aanleiding van de boete, beloofde het bedrijf in een verbeterplan dan ook meer chauffeurs te gaan opleiden. Toch had de gemeente het besluit van MRC dus niet zien aankomen. Op 12 juli besloot Van Ballegooijen namelijk nog dat MRC geen nieuwe boete opgelegd zou krijgen, omdat hij genoeg verbeteringen zag. Het aantal klachten was toen afgenomen van 40 per week naar rond de 10 per week, liet de gemeente desgevraagd aan NH Nieuws weten. En ook het stiptheidspercentage – de mate waarin het bedrijf erin slaagt cliënten op de afgesproken tijden op te halen en af te zetten – ging volgens de gemeente de goede kant op.
Van Ballegooijen laat weten snel bij een andere WMO-vervoerder te hebben aangeklopt. Die wil het vervoer in Amstelveen en Aalsmeer gaan overnemen, waardoor het waarschijnlijk niet stil komt te liggen. De andere vervoerder wil volgens de wethouder ook de 17 chauffeurs van MRC overnemen die in de regio werken. “Ik heb echt goede hoop dat het voor 1 november geregeld is”, aldus van Ballegooijen. De naam van de vervoerder wil hij nog niet prijsgeven, omdat het contract nog niet is getekend.
Het college verwacht dat het nieuwe contract duurder zal uitvallen dan het contract met MRC. Dat komt door de inflatie, hogere loonkosten, hogere brandstofkosten en extra investeringen in duurzaam vervoer. Dit jaar verwacht zij de kosten nog te kunnen ophoesten. De wethouder onderzoekt of de extra kosten die de breuk met MRC oplevert, op de vervoerder kunnen worden verhaald. “Maar onze eerste prioriteit is het vinden van een nieuwe vervoerder voor onze achthonderd gebruikers.”
- WMO-vervoerder Maasstad Regie Centrale stopt op 1 november in Amstelveen en Rotterdam.