EU Commissie komt met leidraad voor het reguleren van taxi’s en huurauto’s
Op vrijdag 4 februari publiceerde de Europese Commissie de nieuwe leidraad voor het reguleren van taxi’s en huurauto’s met chauffeur. Het document mikt op goed werkend en duurzaam lokaal personenvervoer op aanvraag (taxi’s en huurauto’s met chauffeur). Het document, dat oorspronkelijk onderdeel zou zijn geweest van het EU-pakket voor stedelijke mobiliteit dat in december 2021 uitkwam, werd door vertalingsproblemen vertraagd.
In korte trekken schetst de EU Commissie – tegen de achtergrond van het feit dat de taxi- en huurautoregulering in feite (onder het subsidiariteitsbeginsel) berust bij de lidstaten. De EU schetst daarom kort de ontstaansgeschiedenis van de leidraad: “De voorbije jaren is de markt voor personenvervoer op aanvraag ingrijpend veranderd, vooral door technologische ontwikkelingen en de opkomst van ride-hailing. Ride-hailing is het online bestellen van een rit op maat, gewoonlijk via een smartphone-app en voor onmiddellijk vertrek. Ride-hailingbedrijven stemmen vervoersvraag en -aanbod op elkaar af via websites en mobiele apps.”
“De lidstaten staan voor de uitdaging om een beleid te ontwikkelen dat rekening houdt met nieuwe werkwijzen, bedrijfsmodellen en marktspelers in het personenvervoer op aanvraag. Met de opkomst van ride-hailingbedrijven worden zij ook geconfronteerd met vragen over de arbeidssituatie en de sociale rechten van chauffeurs. Tegelijk moet de hele vervoerssector zijn uitstoot beperken en duurzamer worden.”
“Daarom heeft de Commissie in haar strategie voor duurzame en slimme mobiliteit aangekondigd dat zij zal onderzoeken hoe kan worden gewaarborgd dat personenvervoer op aanvraag (taxi’s en huurauto’s met chauffeur) duurzamer wordt en efficiënte diensten aan burgers levert, terwijl de eengemaakte markt vlot blijft functioneren en problemen op het vlak van arbeidsvoorwaarden en veiligheid worden aangepakt.”
“De Commissie heeft drie workshops georganiseerd om een beter inzicht te krijgen in de situatie in de verschillende lidstaten, regio’s en steden, de bestaande problemen, de belangen van de marktdeelnemers en de standpunten en de aanpak van de lidstaten. Zij heeft ook vaak overlegd met de belangrijkste belanghebbenden. De bedoeling van de workshops was belanghebbenden bijeen te brengen om ervaringen en beste praktijken uit te wisselen. De eerste workshop, met vooral ride-hailingbedrijven en huurauto- en taxiorganisties, vond plaats in 2019.”
“In 2020 organiseerde de Commissie een tweede workshop om met de lidstaten van gedachten te wisselen over de uitdagingen in de sector en om de lidstaten aan te moedigen om samen te werken en van elkaars regelgevende aanpak te leren. In 2021 nodigde de Commissie particuliere en publieke belanghebbenden uit om de vragen en problemen in verband met personenvervoer op aanvraag te bespreken. Met de informatie die is verzameld tijdens de workshops, de besprekingen met de belanghebbenden en daarbuiten, is rekening gehouden in het leidraad-document.”
- EU Commissie komt met leidraad voor het reguleren van taxi’s en huurauto’s. Illustratie EU.