Geen staking buschauffeurs in Twente, wél actie van buschauffeurs in de Randstad
De dreiging van stakingen in het busvervoer in Twente is voorbij. De chauffeurs van Arriva hebben ingestemd met de voorstellen van de streekvervoerder om de werkdruk te verlagen. Op een gezamenlijke ledenbijeenkomst van FNV en CNV stemde 94 procent voor, aldus woordvoerders van beide vakbonden. Arriva nam eind vorig jaar het openbaar vervoer in Twente over van Keolis. Chauffeurs klaagden de afgelopen maanden over hoge werkdruk en te korte pauzes. Ze krijgen nu 25 minuten aaneengesloten pauze in 80 procent van de diensten die langer dan zes uur duren. Ook ontvangen ze eenmalig 200 euro om werkschoenen te kopen, een van de vele punten waarover discussie was.
Tegelijk voert de FNV morgen in Den Haag actie voor verbetering van de zwaarwerk-regeling bij GVB, RET en HTM. Op 14 maart om 12:00 uur verzamelen meer dan honderd chauffeurs van stadsvervoerders HTM, GVB en RET zich voor de ingang van VNO-NCW Den Haag. Drie bussen, één boodschap: meer aandacht voor zwaar werk.
“Als politiek en werkgevers niet gaan bewegen gaat het mis”, zegt Piet Rietman die als FNV-penningmeester over het vroegpensioen gaat. “Het kan niet zo zijn dat je nu zwaar werk doet en pas met pensioen kan als je ziek en versleten bent. We voeren nu actie in de sectoren waar veel zwaar werk gedaan wordt, dat zijn nu nog vriendelijke acties maar die veranderen van karakter als er niet bewogen wordt.”
In 2019 werd in het pensioenakkoord afgesproken dat er een regeling zou komen voor mensen met zwaar werk. De tijdelijke zogenoemde RVU-regeling, die tot eind 2025 loopt, maakt het mogelijk voor mensen met zwaar werk om tot 3 jaar eerder te stoppen met werken. Echter, de gesprekken tussen de FNV en werkgevers over het verbeteren en structureel maken van deze regeling zijn geklapt.
De FNV pleit voor een goede regeling voor mensen met zwaar werk en eist de volgende verbeteringen: Ten eerste wil de vakbond dat de regeling permanent wordt, dat biedt iedereen perspectief op eerder stoppen met werken.
Ten tweede blijkt uit cijfers dat het financieel niet voor iedereen haalbaar is om aan de regeling deel te nemen. Werkgevers mogen maximaal een bedrag van € 2.182, – bruto per maand uitkeren aan de werknemers. Daarboven komt er een ‘boete’ overheen. De FNV pleit voor een verhoging van dat boetevrije bedrag.
Tot slot wil de bond dat de cao-partijen bepalen wat zwaar werk is. Werkgevers en vakbonden weten het beste waar zwaar werk voorkomt.
“Wij staan er donderdag met ruim honderd man”, zegt Eric Vermeulen, bestuurder FNV Publiek Belang. “We geven een duidelijk signaal af en hopen dat de politiek en werkgevers hier naar luisteren. Zo niet, dan moeten we wellicht nog harder actie voeren, maar dan ligt wel het OV in grote steden plat. Dus we hopen dat we niet gedwongen worden tot vervolgacties.”
- Geen staking buschauffeurs in Twente, wélactie van buschauffeurs in de Randstad voor verbetering zwaarwerk-regeling. Illustratie FNV.