Curator: verschillende partijen tonen interesse in doorstart Holland Norway Lines; klanten HNL Travel krijgen wellicht tickets terugbetaald via SGR
Volgens curator Hans Silvius hebben meerdere partijen interesse getoond in een overname van de failliete rederij Holland Norway Lines (HNL) voor een doorstart. Dit meldde hij vrijdag. Gesprekken hierover zijn momenteel gaande, maar hij waarschuwt dat het nog alle kanten op kan gaan. Silvius wil niet kwijt met hoeveel en welke partijen hij nu in gesprek is over een mogelijke doorstart.
Holland Norway Lines verzorgde vanaf april 2022 tot april 2023 een ferrydienst tussen de Eemshaven en het Noorse Kristiansand. Sinds juni dit jaar was het Duitse Emden, net over de grens, de vertrekhaven. Volgens HNL ontstonden de financiële problemen doordat de openbare kade in Eemshaven niet altijd beschikbaar was voor de rederij. De haven werkt volgens een ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt-systeem en soms was de kade bezet. De aanleg van een eigen kade in de Eemshaven zou zo’n 12 miljoen euro moeten kosten.
Door de verschuiving van aankomsten en vertrekken in de Eemshaven, ontstonden veel annuleringen en omboekingen. Maandag werd bekend dat HNL failliet is verklaard. De eigenaar van het schip dat HNL huurde, de MS Romantika, zou het schip vrij snel na het faillissement weer hebben teruggenomen. Het kwijtraken van het schip maakt de situatie volgens curator Silvius extra complex. “Bij een eventuele doorstart moet het schip opnieuw worden gehuurd of moet er een nieuw schip komen.” Hoe groot de kans op een doorstart is, wil hij niet zeggen. “We zijn er voortdurend mee bezig”, is het enige wat hij wel kwijt wil.
Volgens Silvius is nog niet duidelijk of en hoe zo’n 75.000 mensen hun geld terugkrijgen. Het personeel is inmiddels ontslagen, meldt de curator verder. De circa vierhonderd werknemers krijgen nu betaald via uitkeringsorganisatie UWV. Een van de dochterbedrijven, een Noorse bv, is niet bankroet. Silvius verwacht dat deze onderneming binnenkort ook failliet gaat.
De Consumentenbond denkt dat klanten die een los ticket voor de ferry hebben gekocht hun geld niet terugkrijgen. “Nu Holland Norway Lines failliet is, gaat het geld eerst naar schuldeisers. Daarna is er waarschijnlijk niks meer over”, zegt een woordvoerster. Mensen die een pakketreis hebben geboekt, kunnen bij hun reisaanbieder terecht voor een alternatief.
Een uitzondering is de inmiddels ook failliete dochteronderneming HNL Travel. Dat bedrijf is lid van de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), dat ticketkosten uitkeert aan klanten van failliete leden. Mensen die via HNL Travel hebben geboekt, kunnen hun geld terugkrijgen van SGR. Volgens Silvius lopen nu gesprekken met SGR over welk gedeelte van de schade het fonds overneemt.
• Curator: verschillende partijen tonen interesse in doorstart Holland Norway Lines; klanten HNL Travel krijgen wellicht tickets terugbetaald via SGR. Foto MS Romantika – HNL.