De Communauté d’agglomération du Pays Basque heeft opnieuw gekozen voor de elektrische Tram’bus van Irizar
De Communauté van Baskenland en Irizar zetten hun e-reis voort. De Communauté d’agglomération du Pays Basque heeft elf nieuwe elektrische voertuigen van Irizar voor e-mobiliteit besteld. Het gekozen model is nog steeds de Irizar e-trambus, die in Baskenland bekend staat als de Tram’bus en een signatuur voor de regio is geworden. De Communauté bestelde zeven voertuigen van 18 meter lang en vier van 12 meter besteld. Deze nieuwe voertuigen worden toegevoegd aan de achttien trams die sinds 2019 in deze Franse regio rondrijden.
Een groot grensoverschrijdend avontuur: de 100% Baskische Tram’bus, vervaardigd in Gipuzkoa, werd in 2019 ingehuldigd in Bayonne-Anglet-Biarritz. Tot op heden heeft hij een recordaantal van 12 miljoen passagiers vervoerd. “Dit is het verhaal van een model dat laat zien dat industriële en ecologische innovatie kunnen samenwerken”, aldus Hemendik, een boek over vijftig iconische objecten uit Baskenland.
De Tram’bus, volledig vervaardigd in Aduna, Gipuzkoa, in de eerste e-mobiliteitsfabriek in Europa, is het resultaat van een bestelling van de regio van de Pays Basque aan het Baskische bedrijf Irizar e-mobility. De elektrische batterijen die de voertuigen van stroom voorzien, worden ter plaatse vervaardigd en de fabriek levert ook alle infrastructuursystemen die nodig zijn voor het opladen, aandrijfsystemen en energieopslag. Al deze dingen zijn troeven die de Communauté d’agglomération Pays Basque hebben aangetrokken, een instelling die in 2017 werd opgericht en die ervoor heeft gekozen om de Tram’bus tot speerpunt van hun mobiliteitsbeleid te maken.
De nieuwe bestelling kadert in de uitbreiding van lijn T2 van de Tram’bus en de verhoging van de frequentie van lijn T1. Het traject van de T2-lijn, dat momenteel 8,5 kilometer lang is, verbindt Tarnos met Bayonne en heeft voorrang bij verkeerslichten en voorkeursbanen. Met deze nieuwe order is het de bedoeling dat de lijn met vijf kilometer wordt uitgebreid tot 13,5 km, inclusief de stad Bassussary. De infrabouw begon in het voorjaar van 2024 en zal in 2026 klaar zijn. Het omvat exclusief recht van overpad en twee parkeerterreinen aan de rand van de stad voor 670 voertuigen.
Aan de andere kant bedient het traject van de T1-lijn, dat 12 kilometer lang is, Bayonne, Biarritz en Anglet. Momenteel bedraagt de frequentie 15 minuten en deze wordt vanaf januari 2025 verhoogd naar 10 minuten.
De nieuwe voertuigen hebben nieuwe functies en veiligheidsinnovaties. De nieuwe GSR2 ADAS-standaarden voor cyberveiligheid van voertuigen zijn opgenomen. Verder hebben ze een vernieuwde generatie van 470 kWh batterijen aan boord, met een lager verbruik en een grotere actieradius. De nieuwe batterijen dragen niet alleen bij aan meer energie aan boord, maar zijn ook compatibel met de snellaadinfrastructuur die beschikbaar is op het huidige elektriciteitsnet.
Orleans heeft ook vertrouwen gesteld in de e-mobiliteitsoplossingen van Irizar e-mobility. Dat deden ze in juni vorig jaar, toen ze hun tweede bestelling van zeven trams plaatsten in hun ov-vloot. Momenteel rijden er zesendertig Irizar-trams in de stad. Zoals altijd vallen de Irizar ie-trams op door hun avant-garde ontwerp, dat lijkt op een tram. Het is een ontwerp dat past in moderne steden die zich inzetten voor een meer bewoonbare en milieuvriendelijker omgeving.
- De Communauté d’agglomération du Pays Basque heeft opnieuw gekozen voor de elektrische Tram’bus van Irizar.