Drielandentrein gaat vanaf juni nu echt drie landen verbinden
De Drielandentrein van Arriva, die sinds 2019 tussen Maastricht en Aken pendelt, rijdt vanaf 9 juni door naar het Belgische Luik. Dat laat staatssecretaris Vivianne Heijnen per brief weten aan de Tweede Kamer, meldt Treinreiziger. De trein had eigenlijk al sinds december over het volledige traject moeten rijden, maar dat was door technische problemen niet mogelijk.
Sterker nog: eigenlijk was het de bedoeling dat Luik, Maastricht en Aken al sinds eind 2018 per trein met elkaar verbonden zouden zijn. Dat was toen nog niet mogelijk, omdat het door België vereiste ETCS-beveiligingssysteem niet in de Flirts van Arriva zat ingebouwd. Inmiddels zijn alle treinstellen uitgerust met dat beveiligingssysteem, net als de Belgische Lijn 40 (Maastricht-Luik) waarover de Drielandentrein straks gaat rijden.
De Drielandentrein doet straks waarschijnlijk een kleine anderhalf uur over het volledige traject Luik-Aken. Wie direct tussen de Belgische en Duitse stad wil reizen, kan daarom alsnog beter de Belgische boemel door de Ardennen óf een ICE of Eurostar nemen. Voor Nederlandse reizigers heeft de LIMAX, zoals de Drielandentrein ook wel genoemd wordt, een belangrijk voordeel: op het Belgische deel geldt straks ook de ov-chipkaart. Daarmee wordt reizen tussen Nederland en Luik iets eenvoudiger en voor abonnementhouders voordeliger.
Stoptrein S43 vervalt tussen Maastricht en Luik door de intrede van Arriva’s Drielandentrein. Het Belgisch spoorpersoneel blijft wel verantwoordelijk voor het Belgische gedeelte van de route.
• Drielandentrein gaat vanaf juni nu echt drie landen verbinden. Foto Arriva.