Duitse toeleverancier voor de autosector ZF zwaar in het rood door reorganisatie
ZF, de tweede toeleverancier in Duitsland voor de auto-industrie, heeft in 2024 een verlies van ruim €1 mrd geboekt. Dat komt onder meer doordat het in Friedrichshafen gevestigde concern vorig jaar €600 mln aan herstructureringskosten maakte. Afgezien van de tegenzittende automarkt zuchtte ZF daarbij al onder een flinke schuldenlast. In 2024 betaalde het €500 mln aan rentelasten, en schreef het concern ook nog eens ruim €600 mln op eerdere overnames af, zo maakte ZF donderdag bekend.
In 2023 boekte de toeleverancier nog een winst van €126 mln. Het aantal werknemers daalde vorig jaar van bijna 169.000 wereldwijd naar ruim 161.000. Het bedrijf zag de omzet op al zijn markten met uitzondering van het minder relevante Zuid-Amerika krimpen. De omzet in China daalde met 21% naar €6,4 mrd, die in de VS met 15% naar €9,5 mrd.
Bij de overzeese activiteiten gelden Amerikaanse invoerheffingen als risico. ZF produceert weliswaar in de VS, maar maakt ook onderdelen in fabrieken in Mexico en Canada. Die krijgen mogelijk te maken met de heffingen waarmee de Amerikaanse president Donald Trump heeft gedreigd. Los van de tegenzittende automarkt zucht ZF ook onder een zware schuldenlast. In 2024 spendeerde het bedrijf €500 mln aan rentebetalingen, terwijl de schuldenlast in datzelfde jaar nota bene met €600 mln toenam tot €10,5 mrd.
De omzet van het bedrijf uit Friedrichshafen daalde met €5,5 mrd oftewel 11% naar €41,1 mrd. Maar de min hier is vertekend doordat het bedrijf de divisie die assen voor voertuigen monteert, onderbracht in een joint-venture met Foxconn. Daardoor zakte ZF’s omzet €2,6 mrd.
“Het jaar 2024 heeft duidelijk gemaakt onder welke enorme druk onze branche en daarmee ook ons bedrijf staat”, zei bestuursvooritter Holger Klein bij de presentatie van de cijfers. Voor 2025 rekent ZF er vanwege de malaise in de autosector en ‘protectionistische invloeden’ (zoals heffingen in de VS) op dat de omzet verder terugloopt, tot zo’n €40 mrd. Het bedrijf zet daarbij in op een reductie van duizenden banen. Consultant McKinsey licht het bedrijf door op zoek naar kostenefficiëntie.
- Duitse toeleverancier voor de autosector ZF zwaar in het rood door reorganisatie.