Duitsers hopen op heropening van Kleef-Nijmegen – wellicht met een batterijtrein?
De deelstaat Noordrijn-Westfalen zegt in De Gelderlander serieus werk te willen maken van het heropenen van het slapende spoortje Nijmegen-Kleef, ook wel de Keizerlijn genoemd. De Duitse deelstaat nam de reactivering van de 21 km. lange lijn op in het concept-verkeersplan 2032-2040. Daarmee is helemaal nog niet zeker dat de lijn ook wordt heropend. De verbetering van grensoverschrijdende verbindingen tussen Nederland en Duitsland loopt immers uitermate stroef. Een voorbeeld is de trage versnelling van de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Ook de verbetering van de bestaande verbinding tussen Zwolle en Münster loopt niet bepaald met een sneltreinvaart.
Eind vorig jaar al werd op regionaal niveau al een lans gebroken voor de Keizerlijn. Landrätin Silke Gorissen van de Kreis Kleef
liet weten na de gemeenteraadsverkiezingen in Nederland van maart weer hierover te willen gaan praten met de gemeenten Nijmegen en Berg en Dal. Zij krijgt nu dus een flinke steun in de rug vanuit Düsseldorf. Weliswaar betreft het een conceptplan, waar nog op ingesproken kan worden, maar het spoorlijnproject krijgt nu ontegenzeglijk meer gewicht. Duitse kranten betitelen de Keizerlijn als het meest ambitieuze maar tegelijkertijd ook het meest moeilijke project. De gemeente Berg en Dal is alvast tegenstander van reactivering van het spoorlijntje en vindt daarbij voorlopig in de provincie Gelderland een medestander. “Wij zien in deze coalitieperiode geen aanleiding voor reactivering”, laat een woordvoerder weten. “We hebben ervoor gekozen de buslijnen te verbeteren.” Inderdaad is de frequentie van de grensoverschrijdende busverbindingen de laatste jaren flink opgevoerd.
Maar de gemeenteraad van Nijmegen sprak zich al twee keer uit vóór het spoortje. Duitse politici vinden, zo zeggen journalisten van de Duitse media, dat Düsseldorf dat rechtstreeks met Den Haag moet gaan regelen. Een dure elektrificering is niet nodig, vinden de Duitsers. Ook komt er geen dieseltrein, maar wel trein met batterijen die opgeladen worden als ze op een stuk geëlektrificeerd spoor rijden en vervolgens een stuk kunnen doorrijden op een spoor dat niet geëlektrificeerd is.
- Duitsers hopen op heropening van Kleef-Nijmegen – wellicht met een batterijtrein? Nu rijdt alleen regelmatig een redelijk snelle bus. Foto Gemeente Nijmegen.
Chris Laarman
januari 26, 2022 @ 11:12 pm
Als belangstellende leek heb ik de indruk, dat de tegenzin vooral aan Nederlandse zijde zit. De tegenzin tegen heropening van verbindingen, maar inderdaad heeft de Duitse infrastructuur capaciteitsproblemen.
Ik vind het stootblok op station Enschede symbool staan: ten westen van Gronau geen enkel wissel. Er staat trouwens ook een stootblok ten westen vsn Dalheim, want richting Roermond kom je langs of door de Meinweg (niet te vergelijken met Naardermeer of Oostvaardersplassen), en vooral langs woningen die dicht langs het spoor gebouwd zijn.
De tegenzin lijkt trouwens aan Belgische zijde nog groter (met Hamont – Weert als opmerkelijke uitzondering): kijk eens naar de treinverbindingen bij Eijsden en Hazeldonk, en vergelijk die met het parallelle autoverkeer. Er is heus een markt!
Maar uiteraard liggen afwegingen ten grondslag aan de gemaakte en nog te maken keuzes…
Ron Swart
januari 31, 2022 @ 10:10 am
De gemeente Berg en Dal is een jaar en dag een hardnekkige tegenstander en laat geen middel onbetuigd om hun weerstand te tonen. In de kern Groesbeek is bebouwing oogluikend toegestaan tot zeer dicht nabij de aanwezige spoorbaan, overigens momenteel slechts in gebruik voor spoorfietsen.
Mocht het komen tot reactivering dan is de toegestaande snelheid voor treinverkeer in Groesbeek beperkt, hetgeen leidt tot een onaantrekkelijker product.