EBS heeft Zaanstreek-Waterland in december elektrisch rijden beloofd, maar kan dit pas voorjaar 2024 waarmaken
Bij het begin van de nieuwe concessie in december, zouden de bussen in de vervoerregio Zaanstreek-Waterland volgens de ov-aanbesteding elektrisch moeten worden, maar deze belofte kan de nieuwe vervoerder EBS, die Connexxion opvolgt, vanwege verschillende redenen nog niet nakomen. Voor die vervanging zijn zo’n 200 duurzame bussen nodig. En die zijn pas later in 2024 beschikbaar.
EBS zette bij de aanbesteding vol in op zero-emissie bussen, maar dat kan EBS pas in het voorjaar waarmaken, geeft woordvoerder Jasper Vermeer bij NH Nieuws toe: “We zijn in het voorjaar compleet in plaats van december. Daarom rijden we de eerste maanden met dieselbussen. Dat vinden we ontzettend vervelend.”
Wel tankt EBS de dieselbussen met HVO, de groene biodiesel. Dit is deels plantaardig, deels restafval en vet. De reiziger zal hier volgens de woordvoerder in de portemonnee niks van merken. Om toch op tijd genoeg bussen te krijgen, heeft EBS volgens Vermeer druk op de leverancier (VDL, red.) gezet. Ondanks de druk, ontkomt het busbedrijf niet aan de implementatieboete van 2 miljoen euro die het bedrijf boven het hoofd hangt. “Die boeteclausule was bekend. Wij wisten dat het aan de hand was. Dan moet je zorgen dat het er is, als het er niet is, dan zijn er consequenties.”
Naast de duurzame bussen, is ook het opladen een probleem. Vermeer: “Elektriciteit in Zaandam is echt nog wel een uitdaging, maar er wordt hard aan gewerkt om dit toch te realiseren.” Als dit niet lukt, zal er een tijdelijke oplossing komen. “We vinden het heel vervelend dat we niet direct met een compleet nieuw en zero-emissie wagenpark kunnen starten, maar doen er verder alles aan om te zorgen dat de reiziger hier geen hinder van ondervindt en wel de andere plussen uit ons aanbod ervaart.”
- EBS heeft Zaanstreek-Waterland in december elektrisch rijden beloofd, maar kan dit pas in het voorjaar van 2024 waarmaken. Foto EBS.