Ferry Emden-Kristiansand van Holland Norway Lines stilgelegd; veerdienst vraagt uitstel van betaling aan
De rederij Holland Norway Lines (HNL), die in april 2022 vanaf de Eemshaven startte met een ferrydienst naar het Noorse Kristiansand, heeft gisteren uitstel van betaling aangevraagd. De veeractiviteiten zijn voorlopig gestaakt.
In een persbericht stelt HNL dat de bedrijfsvoering onder druk staat, mede door begin dit jaar opgelopen verliezen. HNL kon toen vanwege ruimtegebrek het cruiseferryschip MS Romantika meerdere keren niet laten aanmeren aan de openbare kade in Eemshaven, omdat daar het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’ geldt. HNL had geen exclusieve rechten op het gebruik van de kade, bedoeld voor al het scheepsverkeer, en moest uiteindelijk uitwijken naar de Duitse havens Cuxhaven en laatstelijk vanaf 1 juni Emden.
De bouw van een eigen kade in de Eemshaven – kosten 12 miljoen miljoen euro en mogelijk gereed in 2024 – leek een te dure optie. Door de problemen met de beschikbaarheid van de kade meerde het schip vaak veel later af of moesten afvaarten herhaaldelijk last-minute worden geschrapt, wat vele boze reacties van klanten opleverde. De vraag is nu of de rederij ooit terugkeert naar de Eemshaven.
De veerdienst was in 2022 uitermate populair, omdat het de route naar Noorwegen verkortte en tevens populair was als dag-uitje. Vaak kwam het voor dat het schip compleet was volgeboekt. Ook voor goederenvervoerders naar Scandinavië was de verbinding een uitkomt, omdat hun langere vrachtwagencombinaties in Duitsland niet zijn toegelaten. Vorig jaar vervoerde de rederij 180.000 passagiers tussen de Eemshaven en Kristiansand en boekte het een omzet van €39 mln.
“Hoewel de toekomst er rooskleurig uitzag, heeft HNL meer tijd nodig om de financiële verliezen van begin dit jaar goed te maken”, memoreert HNL in het persbericht. Alle bijna 400 medewerkers van HNL in Groningen en Kristiansand zijn vandaag geïnformeerd. Er zijn voorlopig geen afvaarten en ook de kaartverkoop is gestopt.
De problemen bij HNL leidden tot financiële problemen bij toeristen, die vaak last-minute vakanties moesten omboeken, hoewel de veerdienst vanaf de start populair was. Ook logistieke partners, die vracht op het laatste moment niet konden leveren, waren regelmatig de dupe. Voor HNL zelf waren de kadeproblemen ook vervelend, want “het was een periode met veel annuleringen en extra kosten, maar ook met een grote impact op toekomstige boekingen’, aldus HNL’s persbericht.
HNL werd in 2020 opgericht door twee Nederlandse ondernemers, Bart Cunnen en Patrick America. Zij zagen zowel voor passagiers als voor vracht brood in een ferryverbinding tussen Nederland en Noorwegen. De snelle populariteit van de verbinding bewees enige tijd hun gelijk tot de kadeproblemen roet in het eten gooiden. Wellicht heeft HNL, dat geen voorrang kreeg bij het gebruik van de openbare kade, de mogelijkheden in de Eemshaven overschat.
- Ferry Emden-Kristiansand van Holland Norway Lines stilgelegd; veerdienst vraagt uitstel van betaling aan. Foto HNL.