Flix verhoogt tijdens de spoorwegstaking in Duitsland de bus en treinprijzen fors dankzij dynamische prijzen
Tijdens de zesdaagse staking van Deutsche Bahn (DB) blijven de bussen en treinen van Flix rijden. Maar vanwege de grote vraag kosten tickets tijdelijk aanzienlijk meer – dit blijkt uit een prijsvergelijking van de Rheinische Post vanuit Düsseldorf. Aan de haltes van FlixBus in Düsseldorf staan driemaal zoveel mensen te wachten als normaal.
De particuliere bus- en treinaanbieder Flix, die veel mensen kennen vanwege hun felgroene touringcars, profiteert van de staking van de DB. In Düsseldorf vertrekken Flixbussen vanaf twee busplatforms vanaf het centrale busstation aan de Worringer Straße. Tickets zijn online verkrijgbaar en bij het plaatselijke reisbureau Stan-Reisen. Hun kantoormanager in Düsseldorf, David Stoklosa, zegt: “Sinds de staking bekend werd, is de vraag naar de verkoop van Flixbus- en Flixtrain-tickets enorm toegenomen.” Het resultaat: drastisch gestegen prijzen.
De winter is eigenlijk laagseizoen bij Flix. Het best verkochte traject van Düsseldorf naar Berlijn – een kleine vijf uur met de trein, tussen acht en negen uur met de bus – kost op normale zaterdagen 20 euro met de Flixtrain en vanaf 16 euro met de Flixbus. Maar door de zesdaagse spoorstaking, die landelijk duurt van woensdagochtend tot maandagavond, wordt de alternatieve aanbieder opeens een zeer populair vervoermiddel.
Wie komende zaterdagochtend met de Flixtrain van Düsseldorf naar Berlijn wil reizen, betaalt 100 euro, dat is 400 procent meer dan normaal. De busverbinding kost 47 euro, bijna drie keer zoveel als normaal. “Nog maar drie plaatsen vrij”, staat er op de website van Flix over deze verbinding. De vraag bepaalt de prijs omdat het aanbod beperkt is.
De verantwoordelijke machinistenvakbond GDL kondigde de spoorwegstaking pas maandagochtend aan. “Flix kan de capaciteit niet eens in zo’n korte tijd aanpassen”, zegt ticketverkoper David Stoklosa uit Düsseldorf. Dit zou op het spoor veel meer doorlooptijd vergen. En onderweg beschikt het bedrijf uit München niet over eigen bussen, maar vertrouwt het in alle landen waar het actief is, op dienstverleners, veelal touringcarbedrijven
Een busbedrijf uit Isernhagen in Nedersaksen zei dinsdag in Düsseldorf dat haar bedrijf tijdens de vorige spoorwegstaking dubbeldekkers had ingezet om het aantal boekbare zitplaatsen snel te verhogen van 49 naar 77. “Indien nodig breiden we verbindingen uit waar de vraag bijzonder groot is”, bevestigt Flix-woordvoerder Sebastian Meyer. “Bijzonder populaire bestemmingen vanuit Düsseldorf zijn momenteel Frankfurt, München en Berlijn.” Uit de prijsvergelijking van de Rheinische Post blijkt dat ook tijdens de spoorstaking de prijzen op deze trajecten tussen de 200 en 300 procent hoger liggen dan gebruikelijk.
Meyer zegt daarover: “Ons prijssysteem is dynamisch, net als dat van luchtvaartmaatschappijen.” Dit betekent dat passagiers goedkoper reizen als ze eerder boeken – omdat dan de bezettingsgraad navenant lager is. “Door de grote vraag tijdens de staking zijn goedkopere tickets sneller uitverkocht.”
- Flix: “Door de grote vraag tijdens de staking zijn goedkopere tickets sneller uitverkocht.”Redactiefoto.