Geduld met EBS raakt op in Zaanstad en Overijssel
Zowel in Zaanstad als in Overijssel raakt het geduld op met busvervoerder EBS. Deze week keken raadsleden in Zaanstad met grote zorgen naar de prestaties van busbedrijf EBS. Tijdens een vergadering van het Zaanstad Beraad, wordt zelfs de mogelijkheid besproken om busbedrijf EBS te vervangen door een concurrent.
Een zestal gemeenteraadsleden zit namens Zaanstad in de Regioraad, het orgaan dat toeziet op het functioneren van de Vervoerregio Amsterdam een daarmee ook op het busvervoer in de regio, waaronder de Zaanstreek. Jos Kerkhoven, die zowel in de gemeenteraad van Zaanstad (namens Democratisch Zaanstad) als in de regioraad zit, wil van zijn collega’s weten welke oplossing zij zien voor de ondermaatse prestaties van busbedrijf EBS, dat eerder al een forse boete kreeg.
EBS nam in december vorig jaar het busvervoer in de Zaanstreek over van concurrent Connexxion. Volgens de Zaanse vertegenwoordigers in de regioraad kampt EBS sindsdien “met ernstige problemen, zoals frequent uitvallende bussen, een gebrek aan elektrische bussen en slechte klantenservice.”
Volgens Kerkhoven, in de Orkaan, zijn maatregelen nodig, zoals het opvoeren van druk om de dienstverlening te verbeteren. Desnoods, zo schrijft Kerkhoven, moet nog een stap verder worden gegaan. Onder het kopje ‘Onderzoek naar herziening van de concessie’ schrijft hij: “De mogelijkheid om de concessie van EBS vroegtijdig te beëindigen en over te dragen aan een andere vervoerder moet worden overwogen. Hierbij kan Zoetermeer als voorbeeld dienen, waar de lokale politiek serieus overweegt de concessie van EBS te beeïndigen vanwege vergelijkbare problemen.’
Maar Kerkhoven laat de krant desgevraagd weten EBS nog niet af te schrijven: “We moeten naar alle opties kijken. Als de raad ons vraagt om juridisch te gaan onderzoeken of we onder EBS uit kunnen komen, dan zullen we dat doen. Maar we moeten ons wel de vraag stellen of de problemen waar EBS tegenaan loopt, zoals personeelstekort, evengoed bij concurrerende partijen als Connexxion of Arriva spelen.”
Ook in Overijssel spelen dezelfde problemen. Vooral busuitval tergt de reizigers. Er vallen in Overijssel nog altijd veel meer bussen uit dan afgesproken, noteert Oost. In Twente was de rituitval in het derde kwartaal 2,4 procent, terwijl de norm 0,2 procent is. Daarmee was de busuitval twaalf keer zo hoog. In West-Overijssel lag het percentage rituitval met 4,2 procent nog veel hoger. “Wij maken ons daar zorgen over”, zegt de provincie. Geld dat wordt ingehouden vanwege niet gereden ritten, wordt op een andere manier ingezet.
In zowel Twente, waar Arriva sinds december vorig jaar rijdt, als West-Overijssel, waar EBS rijdt, zijn er al maanden proberen met het busvervoer. Door personeelstekorten en een hoog ziekteverzuim krijgen de vervoerders de roosters niet rond, waardoor er bussen uitvallen.
Arriva en EBS voeren het busvervoer uit in opdracht van de provincie en ontvangen daar veel subsidie voor. “De prestaties in het derde kwartaal zijn – ondanks dat er ook zichtbare verbeteringen zijn – in de meeste concessies nog onvoldoende”, schrijft de provincie in uitvalcijfers over het derde kwartaal. “Er vallen te veel geplande ritten uit en bussen en treinen komen nog te vaak te laat aan op hun bestemming. Onze inwoners ondervinden daar hinder van.”
De provincie zegt zich zorgen te maken over de nog veel te hoge rituitval. “Want dit heeft mogelijk ook effect op de aantrekkelijkheid van het openbaar vervoer op langere termijn.” Arriva zei onlangs dat de “ergste rituitval achter de rug is” en met “vertrouwen naar het najaar te kijken“. De rituitval van Arriva is weliswaar nog veel hoger dan afgesproken, maar het percentage is de afgelopen maanden wel flink gedaald.
Busritten die niet worden gereden, krijgen de vervoerders niet vergoed van de provincie. Bovendien ontving EBS onlangs een boete van twee miljoen euro vanwege het kwakkelende busvervoer. Het geld dat de boetes en niet gereden ritten opleveren, gaat Overijssel besteden aan andere vormen van openbaar vervoer, zoals het stimuleren van de buurtbus. Ook moet het geld gebruikt gaan worden voor het aantrekkelijker maken van het OV, bijvoorbeeld door stationsomgevingen op te knappen en het OV veiliger te maken.
Een motie daarover van de ChristenUnie en PvdA werd woensdagavond aangenomen door een meerderheid van de Provinciale Staten. “Reizigers ondervinden langdurig buitengewoon veel hinder van problemen in ons regionale ov. Ze worden hierdoor het uit het OV gejaagd, wat voor iedereen nadelig is”, zegt Statenlid Reinier Mulder (ChristenUnie). Komend voorjaar moet het provinciebestuur laten zien wat er met de OV-gelden gedaan is.
- Geduld met EBS raakt op in Zaanstad en Overijssel. Redactiefoto.