GoVolta, de ‘Easyjet van het spoor’, biedt tickets naar Parijs of Berlijn aan voor 10 euro
Alweer een nieuw Nederlands spoorbedrijf, nadat eerder deze week Heurotrain van de Van den Biggelaars aankondigde eind 2027 tussen Amsterdam en Londen en tussen Groningen en Parijs te willen gaan rijden, volgde gisteren GoVolta, dat voor ramsjprijzen dagelijks wil gaan rijden naar Berlijn en Parijs. In tegenstelling tot Heurotrain geen hogesnelheidstreinen, maar trage verbindingen, waardoor de prijs wordt gedrukt. GoVolta, van Green City Trip-nachttreinondernemer Hessel Winkelman (31) en compagnon Maarten Bastian (31) – beide van pakketreisorganisatie FlyWise – maakt gebruik van de opentoegangwetgeving.
Het nieuwe spoorbedrijf mag vanaf 1 mei 2024 starten tussen Amsterdam-Berlijn (een rit van 8 uur, in plaats van 6 uur bij Nj NS en DB). Vanaf 14 juni volgt Amsterdam-Parijs (een rit van 6,5 uur, in plaats van de 3,5 uur van Eurostar. Winkelman stelt zijn bedrijf voor als de ‘Easyjet van het spoor’. Een standaard zitplaats tweede klas moet straks minder dan 10 euro kosten in plaats van de 35 euro voor de Eurostar naar Parijs of de 38 euro voor de trein naar Berlijn. Winkelman, die vooral vakantiegangers verwacht, schrijft de lage prijs in De Volkskrant toe aan het leasen van tweedehands materieel (“Dat scheelt de helft in de kosten”) een hoge boekingsgraad en maar één verbinding per dag. de trein naar Berlijn (38 euro). Vanaf begin volgend jaar kan geboekt worden.
Winkelman en Bastian mikken voor medio volgend jaar ook op verbindingen naar Basel en later op Kopenhagen-Praag en Parijs-Berlijn. Of alle plannen die momenteel bij de ACM worden ingediend ook daadwerkelijk doorgang vinden, hangt af van de beschikbaarheid van tracécapaciteit in binnen- en buitenland.
- GoVolta, de ‘Easyjet van het spoor’, biedt tickets naar Parijs of Berlijn aan voor 10 euro. Aanzienlijk goedkoper dan Eurostar of NS/DB. Redactiefoto.