Hype, ’s werelds grootste exploitant van waterstoftaxi’s lanceert een nieuwe vloot in Brussel als eerste stap van internationale expansie
Het Parijse waterstoftaxibedrijf Hype wil taxidiensten in heel Europa uitrollen. Tegen het einde van dit jaar zal het bedrijf meer dan 1.500 brandstofceltaxi’s en “enkele honderden” batterij-elektrische taxi’s hebben in Parijs, waar het al meer dan acht jaar actief is. Nu wil het de stap naar Brussel maken, waar echter onvoldoende waterstoftankstations beschikbaar zijn. Het bedrijf is ook van plan dit jaar zes groene waterstoftankstations te openen in en nabij de Franse hoofdstad – en is van plan dezelfde infrastructuur ook rond Brussel uit te rollen. Het bedrijf is niet echt duidelijk over de plannen voor zijn waterstoftaxi’s en tankstationplannen in de Belgische hoofdstad – en ook niet wanneer die uitrol precies zal beginnen. Brussel beschikt over een waterstoftankstation langs de Ring en in Zaventem – 13 km buiten het Brusselse centrum.
Hype stelt dat zijn Brusselse taxionderneming wordt gelanceerd met waterstoftaxi’s die zijn aangepast voor rolstoelgebruikers – Peugeot e-Expert en Citroën ë-Jumpy brandstofcelbusjes die zijn omgebouwd om plaats te bieden aan zes passagiers zonder rolstoel, of vijf passagiers, waaronder één in een rolstoel. Ook zal het Toyota Mirai en Hyundai Nexo brandstofcelauto’s inzetten als taxi’s in Brussel. De Belgische hoofdstad laat vanaf 1 januari 2025 alleen nog maar emissievrije taxi’s toe.
Omdat Brussel vrijwel geen bruikbare waterstoftank-infrastructuur in het centrum heeft, wil Hype tegen eind 2026 nieuwe (groene) waterstoftaxinetwerken lanceren in 16 steden en regio’s, te beginnen in Brussel en gevolgd door (in willekeurige volgorde) Le Mans, Bordeaux, Barcelona, Madrid, Lissabon en Porto. “Zoals we al acht jaar in Parijs doen, zullen we onze klanten in Brussel nu een emissievrije, hoogwaardige, veilige en verantwoorde taxiservice bieden, tegen dezelfde prijs als een vervuilende taxi”, aldus de oprichter en CEO van Hype. Mathieu Gardies.
Hoewel brandstofceltaxi’s die groene waterstof gebruiken waarschijnlijk duurder zullen zijn in het gebruik dan batterij-elektrische taxi’s – simpelweg vanwege de energieverliezen bij het omzetten van hernieuwbare elektriciteit in waterstof en weer terug in een brandstofcel – kunnen waterstoftaxi’s profiteren van veel voordelen zoals snellere tanktijden.
Terwijl een batterij-elektrisch voertuig een uur of langer stil moet staan om volledig opgeladen te zijn (afhankelijk van de gebruikte lader), kunnen de waterstoftaxi’s in drie minuten vol zijn om een actieradius van 400 km te bereiken. 24 uur per dag operationeel, met vrijwel geen stilstand, is haalbaar.
- Een Citroën-busje van Hype, omgebouwd tot taxi biedt plaats aan rolstoelgebruikers. Foto: Stellantis.