Illegale fietstaxichauffeurs in Londen worden na jaren campagnevoeren gereguleerd door nieuwe wet
Malafide pedicab-chauffeurs (fietstaxichauffeurs) moeten van de straten van Londen worden verdreven onder een nieuw vergunningensysteem, aldus een recent wetsvoorstel. Dit harde optreden tegen de volstrekt illegale driewielige voertuigen zal naar verwachting een op zichzelf staand wetsvoorstel worden in de nieuwe wetgeving die de Britse premier Rishi Sunak dinsdag voorstelde.
Nickie Aiken, conservatief parlementslid voor Londen en Westminster, zei tegen de krant The Evening Standard: “Het is zo belangrijk dat we fietstaxi’s reguleren om ze veilig te kunnen gebruiken. Momenteel weten we niet of de voertuigen veilig zijn om de weg op te gaan, of de chauffeurs veilig zijn om passagiers mee te nemen, er is geen regulering van de tarieven, wat betekent dat toeristen en bezoekers in Londen keer op keer worden opgelicht, vaak voor honderden ponden.”
Aiken heeft vier jaar lang campagne gevoerd voor het verkrijgen van een vergunning voor fietstaxi’s. “Nu we het wetsvoorstel hebben goedgekeurd, is het belangrijk om het zo snel mogelijk in de wetboeken te krijgen”, voegde ze eraan toe.“Ik hoop dat we het met de steun van de regering en de oppositie volgende zomer operationeel kunnen hebben.”
Transport for London, dat ook de taxisector controleert, heeft ermee ingestemd het nieuwe vergunningenstelsel te beheren, legde ze uit, waarmee ze verwacht dat het de geluidsoverlast van fietstaxi’s ook enigszins zal verminderen. Terwijl de pedicabs rondrijden produceren ze een enorme hoeveelheid lawaai en licht. “Te veel chauffeurs blazen dag en nacht muziek uit hun fietstaxi, wat een enorme overlast veroorzaakt voor de lokale bevolking”.
“Het West End (het theatergebied in Londen – red.) is een geweldige plek om uit te gaan, maar fietstaxi’s hebben het gebied te lang verpest. Met een officieel vergunningstelsel moeten asociale fietstaxi’s de geschiedenis in worden geschoven.”
De nieuwe wetgeving zal naar verwachting gebaseerd zijn op twee wetsvoorstellen die mevrouw Aiken eerder door het parlement probeerde te krijgen. Haar voorstellen zouden betekenen dat fietstaxi’s een licentie krijgen op dezelfde basis als andere particuliere huurvoertuigen in de hoofdstad, inclusief het vaststellen van normen voor exploitanten, chauffeurs en driewielige fietsen, en het controleren of de chauffeurs het recht hebben om in Groot-Brittannië te werken, en het exploitanten toestaan met een vergunning om een dienst te verlenen aan passagiers die gerust kunnen zijn over hun veiligheid.”
Susan Hall, kandidaat van de Conservatieven voor het burgemeesterschap van Londen, benadrukte: “We kunnen deze sector simpelweg niet langer als het Wilde Westen laten werken. Londenaren en bezoekers van onze stad verdienen zoveel beter.”
Adam Hug, Labour-leider van de gemeenteraad van Westminster, verwelkomde het wetsvoorstel, maar benadrukte dat er aanhoudende problemen zijn met e-bikes. “Er zijn op elk moment wel 2.000 e-bikes en honderden fietstaxi’s in de gemeente en zonder regels rond de huur, werking of het ‘parkeren’ ervan, zodat mensen met een handicap, mensen met kinderwagens en andere voetgangers niet langer gedwongen worden om op drukke wegen te lopen.”
De taxisector begroette het strengere beleid ten aanzien van de fietstaxi’s, die geen directe concurrentie vormen voor de officiële Londense taxi’s, maar wel parkeren op officiële taxistandplaatsen en de stad een slechte naam geven doordat de pedicab-chauffeurs passagiers afpersen. Eerder dit jaar voelde een toerist zich gedwongen bijna 500 euro te betalen voor een ritje van nog geen kilometer.
- llegale fietstaxichauffeurs in Londen worden na jaren campagnevoeren gereguleerd door nieuwe wet. Redactiefoto.