Kamerlid De Hoop maakt zich zorgen over Friese infrastructuur: “Bruggen en tunnels op instorten”
“Er zijn veel bruggen en tunnels in Nederland die in de jaren ’60 en ’70 gebouwd zijn. Die zijn allemaal toe aan onderhoud. Het klinkt stevig, maar er staan echt bruggen en tunnels op instorten in Nederland,” stelt hij bij Omrop Fryslân. Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop van PvdA-GroenLinks is duidelijk als het over de problemen bij de Prinses Margriettunnel gaat. Maar niet alleen over dat punt maakt hij zich zorgen. Er moet meer geld worden vrijgemaakt voor onderhoud aan de infrastructuur in heel Nederland, want door slecht onderhoud aan bruggen en tunnels staat voor veel regio’s de bereikbaarheid onder druk.
Dinsdag maakte onderzoeksplatform Follow the Money bekend dat de reparatie aan de tunnel in de A7 tussen Joure en Sneek vier tot zes keer meer kost dan verwacht. Bovendien zijn de Europese aanbestedingsregels geschonden bij het verlenen van de opdracht tot reparatie. “Iedereen kan zich de honderden zandzakken op de weg nog wel herinneren”, zegt De Hoop over de problemen bij de tunnel in december van 2022. “Dat was een calamiteit en dat moest worden opgelost. Alle begrip daarvoor. Maar het duurde daarna een halfjaar tot de volgende herstelwerkzaamheden. Toen had er volgens mij een openbare aanbesteding moeten plaatsvinden. Dat is niet goed gegaan.”
“Ik zal ook vragen over de procedure stellen aan de nieuwe minister (Barry Madlener van de PVV, red.)”, gaat het Kamerlid verder. “Want als Rijkswaterstaat zegt dat het niet anders kon, dan moet ze zich daar achteraf over verantwoorden. En tot nu toe vind ik de antwoorden vrij summier.” De Hoop wil graag leren van wat er mis is gegaan bij de aanbesteding van de reparatie van de Prinses Margriettunnel. Het Kamerlid is bang dat toekomstige projecten anders ook langer duren en duurder worden. “Wanneer deze situaties vaker voorkomen, wil je ze zo snel mogelijk en zo efficiënt mogelijk oplossen. Dat is voor iedereen het beste.”
Dat vergelijkbare situaties zich in de toekomst gaan voordoen, is voor de PvdA’er geen vraag. “Veel bruggen, wegen en tunnels in Nederland zijn niet goed genoeg onderhouden. Daardoor staat voor veel regio’s, zoals Fryslân, de bereikbaarheid onder druk.” Toch wil De Hoop niet alle schuld naar Rijkswaterstaat schuiven. Hij vindt dat het Rijk de organisatie niet makkelijk maakt. “Het nieuwe kabinet trekt bijvoorbeeld wel 2,5 miljard uit voor nieuw asfalt. Dat kunnen we niet eens aanleggen vanwege stikstof en te weinig mensen. “
- Aandachtspunt Prinses Margriettunnel: Kamerlid De Hoop maakt zich zorgen over Friese infrastructuur: “Bruggen en tunnels op instorten”. Redactiefoto.