KNV Zorgvervoer en Taxi trekt na eerdere brandbrief aan gemeenten opnieuw aan de bel: “Het leerlingenvervoer loopt vast”
De disbalans tussen vraag en aanbod in het leerlingenvervoer wordt steeds groter, waarschuwde de landelijke brancheorganisatie KNV Zorgvervoer en Taxi tijdens de Dag van het Leerlingenvervoer. Voorzitter Bertho Eckhardt dringt er bij betrokken partijen op aan nù met elkaar om tafel te gaan, om te voorkomen dat zich in het schooljaar 2024-2025 opnieuw incidenten voordoen: “We hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid. Opdrachtgevers en vervoerders, durf voor nieuwe oplossingen te kiezen.”
KNV Zorgvervoer en Taxi waarschuwt al enige tijd voor een onhoudbare situatie in het leerlingenvervoer, waarin steeds meer met minder moet. De branchevereniging ziet al jaren een toename van de vraag naar leerlingenvervoer. Vervoerders raakten sinds de coronaperiode echter meer en meer in de greep van chauffeurstekorten. Onlangs gaf een kwart van het totaal aantal KNV leden in een enquête van de branchevereniging aan samen meer dan 1.600 vacatures open te hebben staan. Intussen worden vervoersvraag en planning complexer: er wordt meer maatwerk geëist. Daar komt de toenemende verkeersdrukte nog bij, die voor extra vertragingen zorgt.
Eckhardt: “Het gaat om een zeer kwetsbare doelgroep. Laat voorop staan dat elk incident er één teveel is. Juist daarom is het nodig om nu, met lef en realiteitszin, nieuwe keuzes te maken. Voor echte, structurele oplossingen zal kritisch naar het huidige systeem gekeken moeten worden. We moeten vraag en aanbod weer in evenwicht zien te brengen.”
In een brandbrief die KNV Zorgvervoer en Taxi in oktober vorig jaar stuurde aan alle gemeenten – de opdrachtgevers van leerlingenvervoer – draagt de branchevereniging een reeks praktische oplossingen aan. Een daarvan: maak het vervoer minder complex. Want hoe meer mutaties en maatwerk, hoe groter de kans op fouten. Ook met het schuiven van de aanvangstijden van scholen, waardoor ritten na elkaar kunnen worden gereden, kan veel gewonnen worden.
“Wij zien dat vervoerders momenteel enorm investeren in het vinden van nieuw personeel,” vervolgt Eckhardt. “Door met roosters en uren te schuiven proberen ze het probleem van onregelmatig werk op te lossen. Wat me altijd weer raakt bij de leerlingenvervoerders die ik tegenkom is hun grote betrokkenheid. Ook de chauffeurs hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel voor ‘hun’ kinderen. Laten we vooral niet vergeten dat er dankzij deze bevlogenheid iedere dag ook heel veel goed gaat.”
- KNV Zorgvervoer en Taxi trekt na eerdere brandbrief aan gemeenten opnieuw aan de bel: “Het leerlingenvervoer loopt vast”. Illustratie Pointer KRO-NCRV.