Nieuwe KNV-vereniging Connected Mobility als opvolger van MaaS-Lab ‘moet transitie naar een gezond ecosysteem voor digitale mobiliteit stimuleren’
Om tegemoet te komen aan de sterk veranderende, gedigitaliseerde en meer duurzame mobiliteit, start de branchevereniging voor ov, tour en taxi, Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) met een nieuwe vereniging binnen de vereniging: KNV Connected Mobility. In 2019 richtte KNV met vrijwel hetzelfde oogmerk het MaaS-Lab op, dat een proeftuin rond het concept Mobility as a Service (MaaS) had moeten zijn. In het MaaS-Lab – ook een apart onderdeel binnen KNV – werden de krachten en inzichten van diverse marktpartijen verenigd met als doel om de mobiliteitstransitie een goed doordachte basis te geven.
Het MaaS-lab leidde, aldus KNV, onder meer tot een concreet afsprakenstelsel met de landelijke overheid, waarin eerlijke spelregels werden vastgelegd voor een nieuw ‘ecosysteem’ voor mobiliteit. Hiermee kwam het MaaS-lab, dat de laatste tijd een wat slabakkend bestaan leidde – mede door het vertrek van de trekker van het eerste uur, Sonila Metushi, en later enkele leden enige tijd geleden in een volgende fase: die van consolidatie en verder bouwen. Maar de door KNV geschetste ontwikkelingen in de geconnecteerde mobiliteit zijn niet dermate nieuw dat ze niet binnen het Maas-Lab aangepakt hadden kunnen worden. Toch komt er een nieuwe vereniging: KNV Connected Mobility. Dit nieuwe collectief gaat op 1 januari 2024 officieel van start en werd eerder deze week gepresenteerd.
In een persbericht merkt KNV op: “KNV Connected Mobility heeft tot doel om de transitie naar een gezond ecosysteem voor digitale mobiliteit te stimuleren. In het belang van de ondernemingen, reizigers en de samenleving, waarin verplaatsen sneller, makkelijker, efficiënter en schoner wordt. De nieuwe vereniging treedt op als belangenbehartiger voor alle marktpartijen die zich (willen) begeven op het terrein van connected mobility.”
“KNV Connected Mobility zich op de gezamenlijke belangen van de bedrijven actief in de markt van connected mobility . Zoals veranderende wet- en regelgeving, reisinformatie, geïntegreerde ticketing en lokale verordeningen. Maar ook afspraken over databeheer, data uitwisseling en privacywetgeving vragen om een gecoördineerde inspanning.”
“De komende jaren werkt KNV Connected Mobility met de aangesloten bedrijven en overheden aan de totstandkoming en handhaving van een eerlijk speelveld en een helder juridisch kader voor nieuwe mobiliteitsdiensten. Verder zal KNV Connected Mobility zich inzetten voor het vergroten van het verdienvermogen voor haar leden, door het aanjagen van geïntegreerde vervoersoplossingen.”
- Nieuwe KNV-vereniging Connected Mobility als opvolger van Maas-Lab ‘moet transitie naar een gezond ecosysteem voor digitale mobiliteit stimuleren’. Illustratie Volvo Buses.