Passagiersvluchten vanaf Lelystad Airport steeds verder uit zicht vanwege stikstofproblematiek
De opening van Lelystad Airport voor passagiersvluchten raakt steeds meer uit zicht. De luchthaven krijgt vooralsnog niet de daarvoor benodigde natuurvergunning, meldt minister Christianne van der Wal (Natuur en Stikstof) aan de Tweede Kamer.
Lelystad Airport behoorde tot een aantal bedrijven die onder het vroegere stikstofbeleid – het Programma Aanpak Stikstof (PAS) waar de Raad van State in mei 2019 een streep door zette – geen natuurvergunning nodig hadden om uit te breiden. Omdat de stikstofuitstoot onder een bepaalde grens bleef, kon volstaan worden met een melding.
Maar door deze stikstofuitspraak van de Raad van State moeten al deze zogenoemde PAS-melders alsnog een vergunning aanvragen. Er is een regeling om ze daarbij te helpen maar daar komt Lelystad Airport niet voor in aanmerking omdat er fouten zijn gemaakt bij de berekening van de eigen stikstofuitstoot.
Dat betekent niet dat Lelystad Airport helemaal geen natuurvergunning kan krijgen. Maar dan moet de luchthaven wel zelf zorgen dat elders de stikstofuitstoot wordt verminderd. Moederbedrijf Schiphol Group – dat óók geen natuurvergunning heeft voor Schiphol – laat weten “zeer verbaasd” te zijn over het besluit en noemt het “absurd” dat Lelystad Airport van de lijst van te legaliseren bedrijven is gehaald.
Lelystad Airport wacht al jaren op een politiek besluit over zijn toekomst. De luchthaven is de afgelopen jaren geschikt gemaakt om grotere verkeersvliegtuigen te kunnen ontvangen. De bedoeling was dat er vakantievluchten naartoe zouden gaan zodat Schiphol ontlast zou worden en zich kan richten op zijn rol als internationale overstapluchthaven. Maar het politieke draagvlak voor deze operatie is de laatste jaren flink afgenomen. De opening van Lelystad Airport is mede daarom al meerdere keren uitgesteld.
Een aantal politieke partijen toont zich tevreden. Voor GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger hoeven de plannen niet door te gaan. “Het is belangrijk om nu een knoop door te hakken over de toekomst van Lelystad Airport, geen luchthaven maar een andere bestemming. Iedereen heeft behoefte aan duidelijkheid.”
Ook de ChristenUnie is blij dat Lelystad Airport zijn huiswerk opnieuw zal moeten doen. “Het is belangrijk dat ook de luchtvaart bijdraagt aan het verminderen van stikstof in de Nederlandse natuur”, zegt Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf. “Het is niet rechtvaardig om dat bijvoorbeeld alleen van de boeren te vragen.”
CDA’er Harry van der Molen noemt het “goed dat het kabinet kritisch is”, en dringt aan op een snel definitief besluit over Lelystad Airport. “We kunnen de vraag of het open kan niet eindeloos boven de markt laten hangen.”
Milieuorganisaties Greenpeace, Natuur en Milieu en Milieudefensie laten weten blij te zijn dat Lelystad Airport nog geen natuurvergunning krijgt. “Maar nu is het tijd om dit plan echt af te blazen”, vinden zij.
• Passagiersvluchten vanaf Lelystad Airport steeds verder uit zicht vanwege stikstofproblematiek. Redactiefoto.