ProRail waarschuwt voor tekort aan materialen en prijsstijgingen; problemen voor elektrificatie Maaslijn en spoorboog Hoogeveen
De bouwwereld wordt op dit moment geraakt door materiaalschaarste en prijsstijgingen. Dit is een gevolg van de verstoring van de wereldeconomie door achtereenvolgens de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne. ProRail heeft in dit kader nauw contact met spooraannemers, leveranciers, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en andere publieke opdrachtgevers. Want het bedrijf wil dat spoorprojecten en noodzakelijk onderhoud aan het spoor zoveel mogelijk door blijven gaan.
Op dit moment is daar soms maatwerk voor nodig vanwege prijsrisico’s bij aanbestedingen of plotselinge materiaalschaarste in lopende projecten. Zo ziet ProRail zich door deze problemen, na eerdere tegenslagen, genoodzaakt de aanbestedingsprocedure voor de elektrificatie van de Maaslijn in te trekken. De intrekking betekent een onvermijdelijke vertraging van de beoogde opleverdatum van 2024.
Ook bij de verlegging van een spoorboog bij Hoogeveen dienen zich problemen aan. De werkzaamheden beginnen op zaterdag 7 mei, maar zullen niet volledig kunnen worden uitgevoerd door een gebrek aan bouwmaterialen en seintechnische onderdelen. Daardoor is ProRail op 23 mei niet klaar met al het geplande werk daar en moeten het op een later moment afgemaakt worden. Dat betekent ook dat de tijdwinst voor de reiziger, die zou worden geboekt met dit project, voorlopig nog niet kan worden gerealiseerd.
De bouwsector kampt sinds de coronapandemie met uitdagingen op het gebied van de tijdige toevoer van materialen en prijsstijgingen. De oorlog in Oekraïne heeft die problemen verder versterkt in een tijd dat we er eigenlijk vanuit gingen dat de situatie zou verbeteren. ProRail gaf enkele weken geleden uitleg over wat de leveringsproblemen en prijsstijgingen betekenen voor de spoorbouwsector. Onder meer de levering van spoorstaven wordt flink geraakt, met name doordat enkele belangrijke leveranciers de deuren voorlopig hebben gesloten vanwege de hoge energieprijzen.
ProRail ziet op dit moment dat aannemers nog steeds inschrijven op aanbestedingen voor werkzaamheden en dat spoorwerkzaamheden nog steeds plaatsvinden. ProRail kijkt per aanbesteding en project of er risico’s zijn en of er eventueel maatwerk nodig is om aan het werk te kunnen gaan of te blijven. Zo probeert het uitstel van projecten en werk te voorkomen en zorgt het ervoor dat schaars personeel werkzaam blijft in de sector. Zij doen noodzakelijk onderhoud aan het spoor, zodat de treinen kunnen blijven rijden.
ProRail stelt prioriteiten in het werk aan het spoor om te voorkomen dat lopende en al geplande projecten moeten worden geannuleerd vanwege tekort aan materialen. De kosten van annuleren van deze projecten zijn namelijk hoog voor zowel aannemers als ProRail. Daarnaast laat uitgesteld werk zich lastig herplannen, waardoor de uitvoering van deze projecten in gevaar komt en systeemverbeteringen op de lange baan worden geschoven. Sommige spoorlocaties zijn cruciaal en krijgen daarom voorrang boven andere. Dat betekent dat ProRail op sommige plekken vervanging van spoorstaven uitstelt. ProRail monitort de situatie continu omdat er dagelijks ontwikkelingen zijn.
- ProRail waarschuwt voor tekort aan materialen en prijsstijgingen; problemen voor Maaslijn en spoorboog Hoogeveen