Provincie Groningen mikt op aanbesteding waterstoftreinen voor zomer 2022
De Provincie Groningen hoopt voor de zomer de aanbesteding van vier regiotreinen op waterstof te hebben geregeld, aldus het Dagblad van het Noorden. Groningen zou daarmee de eerste provincie zijn die overschakelt op waterstoftreinen. Andere provincies hebben weliswaar kort proefgedraaid met zo’n trein, maar besloten (nog) niet tot aankoop. In 2020 experimenteerde ProRail en treinbouwer Alstom al met een waterstoftrein op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Nachtelijke proefritten zonder passagiers verliepen probleemloos en de trein bleek 50 procent stiller dan de huidige dieseltreinen.
Voor de aankoop van de vier regiotreinen heeft de provincie 52 miljoen euro nodig. Van de Rijksoverheid, waarmee de provincie inmiddels in gesprek is, hoopt de provincie 10 à 15 miljoen te ontvangen. De EU is alvast bereid 5,8 miljoen euro te schenken.
Maar dan moet de provincie voor dit project wel 20 miljoen euro lenen bij de Europese Investeringsbank.
De Nederlandse overheid kwam voor het benodigde waterstoftankstation al met 12 miljoen euro over de brug: 5 miljoen euro van het ministerie van IenW en 7 miljoen euro van het zogenaamde Nationaal Programma Groningen. Als locatie voor het tankstation komen rangeerterrein De Vork bij Haren en Delfzijl in beeld.
Financiert de Rijksoverheid dit project inderdaad met 10 à 15 miljoen, dan kunnen de waterstoftreinen in 2025 rijden. Daarin heeft Arriva, als beoogde eigenaar van de regiotreinen en rail-concessiehouder in Groningen, ook een stem. Stopt Arriva, dan gaan de treinen gratis over naar de volgende concessiehouder.
- Provincie Groningen mikt op aanbesteding waterstoftreinen voor zomer 2022. Wellicht is Alstom, dat veel ervaring heeft met waterstoftreinen, de leverancier. Foto Alstom.