“Voor amper 15 cent met de bus van en naar Park & Ride Watersport en Lübeck. De rest van de ticketprijs betalen Gentse busgebruikers.”
De Gentse Busbeweging klaagt aan dat het ‘gratis’ busvervoer voor P+R-automobilisten naar P+R Watersportbaan en P+R Lübeck voortaan gebeurt ten koste van Lijnbusreizigers. Het geld dat zou kunnen worden gebruikt voor een volwaardige bus 16, wordt immers door de Stad Gent weggeschonken aan automobilisten die deze P&R-sites gebruiken.
Op 29 januari komt het contract Stad Gent-De Lijn over de subsidie voor bus 16 op de gemeenteraad. In 2020 werd beslist buslijnen op de Lousbergskaai, langs Scheldeoord en door de wijk SintBaafskouter af te schaffen. Na buurtprotest beloofde het stadsbestuur daar toch een volwaardige buslijn te behouden én zelf te financieren. Nu blijkt echter dat lijn 16 Zuid-Sint-Baafskouter slechts om het half uur rijdt (voor 6 januari nog om het kwartier) en al om 19.00 uur stopt.
Volgens schepen Watteeuw vielen de offertes (van onderaannemers van De Lijn) voor buslijn 16 duurder uit dan verwacht. Stad en Vervoerregio Gent besteden samen 1,1 miljoen euro voor deze verminderde dienst. Voor een volwaardige bus 16 zouden 900.000 euro méér nodig zijn. Voor automobilisten biedt het nieuwe Gentse busnet grote verbeteringen. Van P+R Watersportbaan rijdt bus 11 vaker, tot later en met meer zitplaatsen dan het voorheen door Stad Gent betaalde pendelbusje. Van P+R Lübecksite rijdt bus 6 tot later, met meer zitplaatsen en naar meer bestemmingen dan het pendelbusje.
En dat betere P+R Lijnbusaanbod is voor de automobilisten eigenlijk gratis, dankzij het door Stad Gent gesubsidieerde speciale P+R-biljet van 15 cent (heen-en-terug). Gent besliste al in december om hiervoor 580.000 euro op tafel te leggen, méér dan de subsidie voor buslijn 16 (557.651 euro). Te weinig geld in de stadskas? Dit is echter ook een kwestie van inkomsten. Vanaf 2024 spaart Stad Gent de subsidie uit voor de laatavondbussen: 200.000 euro. Sinds 2023 geeft Gent 180.000 euro minder uit voor de op koopzondagen kosteloos aangeboden trams en bussen. 580.000 euro zijn te vinden indien gebruikers van P+R Watersportbaan en Lübecksite hun busbiljet zelf zouden betalen, zoals op de overige P+R en aan alle haltes gebruikelijk is. In het totaal zijn er dus gemakkelijk 960.000 euro te vinden die de Stad Gent extra zou kunnen besteden om buslijn 16 volwaardig aan te bieden.
- “Voor amper 15 cent met de bus van en naar Park & Ride Watersport en Lübeck. De rest van de ticketprijs betalen Gentse busgebruikers.” Foto Stad Gent.