Op 1 januari neemt het Klachtenloket Openbaar Vervoer van de Geschillencommissie de taak van de OV Ombudsman over
Vanaf 1 januari 2023 kunnen reizigers met klachten, waar ze met het ov-bedrijf niet uitkomen, niet meer bij OV Ombudsman terecht. Het Klachtenloket Openbaar Vervoer van de Geschillencommissie in Den Haag neemt deze taak over. De website www.klachtenloket-openbaarvervoer.nl staat bijna compleet online.
Na ruim 14 jaar wordt OV Ombudsman opgeheven. In die tijd behandelden de mensen van OV Ombudsman zo’n 72.000 klachten, bemiddelden ze ruim 2200 keer succesvol in individuele klachten, publiceerden ze 54 kwartaalrapportages en organiseerden ze twee congressen. Het jaar met de meeste klachten was 2014. Toen werd het verplicht inchecken in de trein geïntroduceerd.
Ook kon OV Ombudsman een rol spelen bij zaken die meer collectief speelden. Zo is er een andere regeling gekomen voor studenten wanneer ze te laat waren met het opzeggen van hun studentenreisproduct. Ook is er bij NS een coulanceregeling gekomen voor klanten waarbij het inleveren van de OV Fietsen verkeerd ging.
Dit alles had niet gekund zonder ruim 25 medewerkers die langere of kortere tijd voor OV loket en OV Ombudsman hebben gewerkt. In een post op LinkedIn bedankt OV Ombudsman onder andere Trudy Schippers, Tomas Bekker, Wilma de Jong, Julie-Anne S., Heleen van Keulen, Dorathé Hoentjen-Blom, Annemarie den Toom, Samira Maachi, Ries van Hemert, Paul Morsch, Jasper Carlier, Harm-Pieter Hallema, Lena Sanders, Yasmina Attokoki, Renée Damstra, Peter van den Boogaard, Bram Hansma, Rachida Hamdaoui, Jantine Reijers, Stefanie van der Sluis, Bram Hansma, Rachida Hamdaoui, Gea Landskroon, Natascha van Kommer, Niek van Schaik, Jan Bettman, Mario Scheltema, Nathalie Hettinga en Henk Weevers (helaas overleden). Verder bedankt OV Ombudsman Reizigersvereniging Rover “voor de collegialiteit en goed werkgeverschap, het ministerie van I&W voor het verstrekken van de subsidie in de afgelopen jaren en dank aan het huidige curatorium bestaande uit Jan van Selm, Annemarie Zuidberg-Tabak, Magdalena Piotrowska, Mirjam de Bok en Saskia Kluit.
“Ook dank aan de medewerkers van OV-bedrijven voor de samenwerking en het meedenken om problemen van reizigers op te lossen. Tenslotte wensen wij de medewerkers van het nieuwe Klachtenloket openbaar vervoer van de Geschillencommissie heel veel succes. Fijn dat OV-reizigers ook na 1 januari een plek hebben waar ze naar toe kunnen, als ze er niet uit komen met de vervoerder.”
- Op 1 januari neemt het Klachtenloket Openbaar Vervoer van de Geschillencommissie de taak van de OV Ombudsman over. Illustratie ROVER.