Opent Ebusco de Italiaanse markt? Italië’s Consip-tender voor 500 e-bussen werd gegund aan 8 busconstructeurs
De centraal gestuurde Consip-tender voor 500 e-bussen in Italië werd gegund aan 8 OEM’s, met opvallende scores voor het Turkse Karsan en verrassende uitslagen voor TAM en Ebusco.
Een nieuw contract voor 500 bussen op batterijen en brandstofcellen is (voor het eerst) door de Italiaanse centrale inkooporganisatie Consip gegund aan in totaal 8 fabrikanten, aldus vakmagazine Sustainable Bus. Dergelijke contracten zijn in totaal 327 miljoen euro waard. Deze tender werd uitgegeven in mei 2023. Consip heeft eind vorig jaar de aanbesteding gegund voor maar liefst 1.000 e-bussen.
En verrassingen ontbreken niet. Zoals het Sloveense TAM, die nu met zijn korte voertuigen de Italiaanse markt betreedt (er worden ongeveer 30 exemplaren verwacht op Sardinië). TAM heeft samen met Karsan de eerste kavel in de wacht gesleept, voor in totaal 150 batterij-elektrische midibussen met een lengte tussen de 7 en 8 meter. Het ging hier overwegend om een uitvraag voor de Italiaanse voorsteden.
Wat betreft het tweede perceel – stadsbussen in klasse I – zijn de 250 eenheden die in de wacht gesleept konden worden, gegund aan Otokar, Solaris, Iveco, BYD, Karsan (dat inmiddels is begonnen met leveringen in Bologna) en Ebusco. Voor het Nederlandse bedrijf, dat zich ten doel heeft gesteld om in 2023 tussen de 250 en 300 voertuigen te leveren (met 121 geregistreerde exemplaren in de eerste helft van het jaar), zou het de toetreding tot de Italiaanse markt kunnen betekenen.
Het derde perceel omvat 70 e-bussen van klasse II. BYD, Iveco en opnieuw Karsan werden bekroond. Het vierde en laatste perceel is het ‘waterstofperceel’ bestaande uit 30 FCEV’s: Solaris, Karsan en Industria Italiana Autobus wonnen hier.
Voor de gemeenten zijn er twee aankoopopties voorzien: bij de aanschaf van bussen zonder specifieke aanpassingen kunnen ze direct een bestelling plaatsen op basis van het beste technisch-economische aanbod, in relatie tot prijs en prestatie (bijvoorbeeld verbruik, voertuigveiligheid en passagierscomfort).
in het geval van de aankoop van bussen met specifieke aanpassingen zullen gemeenten met een specifieke aanbesteding de concurrentievergelijking tussen de winnaars van de raamovereenkomst opnieuw in gang kunnen zetten, waarbij zij de leverancier kunnen selecteren met het criterium van het economisch meest voordelige aanbod.
- Opent Ebusco de Italiaanse markt? Italië’s Consip-tender voor 500 e-bussen werd gegund aan 8 busconstructeurs. Foto Ebusco.