ProRail en FNV praten weer; Voorlopig geen nieuwe stakingen
ProRail en FNV hervatten de cao-onderhandelingen, zo hebben beide partijen gisteren bekendgemaakt. Daarmee zijn nieuwe stakingen op verkeersleidingsposten voorlopig van de baan. Goed nieuws voor de treinreizigers.
De circa 900 treinverkeersleiders staakten de afgelopen weken om de beurt op hun regionale posten, met veel overlast voor reizigers als gevolg. Dit om hun eisen kracht bij te zetten, nadat het overleg was stukgelopen. Nu keren ProRail en FNV terug aan de onderhandelingstafel. “Het is tijd om samen met FNV Spoor naar oplossingen te zoeken,” zegt ProRail. “Dit zijn verkennende gesprekken, waarin we gezamenlijk naar oplossingen zoeken.” Beide partijen hebben zolang de nieuwe gesprekken lopen een radiostilte afgesproken. FNV Spoor eist voor de 5400 medewerkers van spoorbeheerder ProRail een loonsverhoging van 13 procent. ProRail zegt niet verder te kunnen gaan dan ruim 5 procent.
De acties van de afgelopen weken zorgden voor grote problemen. Rond steden als Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven reden in de ochtendspits urenlang geen treinen, vaak ook met een nasleep buiten de regio’s waar werd gestaakt. Tienduizenden reizigers ondervonden hinder. Door de acties liepen de emoties bij zowel ProRail als FNV hoog op. ProRail stelde dat het eigen personeel al ‘uitstekend’ wordt betaald en dat de looneisen van FNV onhaalbaar zijn. De bond wees op haar beurt naar inefficiënte bestedingen bij ProRail, zoals het veelvuldig inhuren van dure externen. Eind vorige week dreigde FNV nog met een landelijke staking uit onvrede over het uitblijven van nieuwe onderhandelingen.
Partijen waren toen al voorzichtig bij elkaar aan het zoeken naar een opening. ProRail stelde daarbij voor om weer te gaan praten over het verhogen van de kilometervergoeding en het ouderschapsverlof. Dan moest FNV Spoor wel verdere acties voorlopig opschorten. Eerst wees de vakbond de opening nog af, na overleg met de leden afgelopen weekend is die houding gewijzigd. Toch liggen FNV Spoor en ProRail nog steeds een flink eind uit elkaar. Voldoen aan de vakbondseisen zou bijna 50 miljoen euro extra kosten, meldde de spoorbeheerder eerder. Ook staatssecretaris Chris Janssen (Infrastructuur & Waterstaat) zei recent geen geld beschikbaar te hebben. Een complicerende factor is dat vakbonden CNV en VHS Railprofessionals begin juli al akkoord zijn gegaan met ProRail over een nieuwe cao. Nu ProRail verder gaat praten met FNV, is het goed mogelijk dat zij ook nieuwe eisen op tafel zullen leggen.
- ProRail en FNV praten weer; Voorlopig geen nieuwe stakingen. Redactiefoto.