TotalEnergies en Electrabel gaan (waarschijnlijk) Vlaanderen’s publieke laadpaalnet uitbaten
TotalEnergies en Electrabel zullen de publieke laadpalen in Vlaanderen uitbaten. Dat besloot de Vlaamse overheid, aldus ‘Het Belang van Limburg’ op basis van een aantal bronnen. Eind 2021 waren er in Vlaanderen al 5.800 publieke laadpunten (AC of wisselstroom) en 203 snellaadpunten (DC of gelijkstroom). Om de doorbraak van de elektrische auto bij het grote publiek te bewerkstelligen, moet Vlaanderen 35.000 publieke en semipublieke laadpunten tellen tegen 2025.
Daarom schreef Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) een aanbesteding uit voor AC-laadpalen op openbaar terrein, met een laadcapaciteit tot 22 kW. Daarvoor werd
Vlaanderen in vijf regio’s onderverdeeld – Limburg; Leuven en de Vlaamse Rand; Antwerpen, Mechelen en de Kempen; Gent, Vlaamse Ardennen, Waasland en Aalst; Oostende, Westhoek, Brugge, Midwest en Kortrijk – om de gemeentebesturen te ontlasten.
Engie Electrabel haalde Limburg, Gent en Antwerpen binnen, de andere regio’s gingen naar TotalEnergies, aldus ‘Het Belang’. De energiebedrijven, die beide in Franse handen zijn, zorgen voor de levering, installatie, onderhoud en exploitatie. Het kabinet van minister Peeters kon of wilde de informatie niet bevestigen, schrijft de krant. De aanbestedende overheid is gehouden aan een wachttermijn van vijftien kalenderdagen tussen de kennisgeving en de sluiting van de opdracht.
“Pas na het aflopen van de wachttijd kunnen de eigenlijke overeenkomsten gesloten worden”, aldus minister Peeters. “De verwachting is dat er via deze concessies tegen 2025 ongeveer 10.000 laadequivalenten zullen bijkomen op het openbare domein in Vlaanderen.” De steden Genk, Antwerpen, Gent en Oostende gaven eerder al aan te zullen investeren in een eigen laadpalennetwerk.
- TotalEnergies en Electrabel gaan (waarschijnlijk) Vlaanderen’s publieke laadpaalnet uitbaten. Foto TotalEnergies.