‘Vlotjes’ reizen met het openbaar vervoer… met een rolstoel/scootmobiel
Herman Hillen werd als ervaringsdeskundige al op 6 oktober jl. door GRIP vzw uitgenodigd voor het geven van een lezing in Dilbeek over het leven met een handicap in deze wereld. Hij verplaatst zich met een scootmobiel en begon zijn lezing met deze teleurstellende ervaringen (die hij weergaf in DeWereldMorgen):
“Het heeft me vijf (5) dagen gekost om per email – ik ben té erg hardhorend om te telefoneren – personenvervoer te vinden van NMBS-station Brussel-Noord naar Dilbeek. In station Dilbeek is er geen voorziening om personen met een rolstoel/scootmobiel op- en van de trein te helpen.
Het dichtstbijzijnde station waar ik met de NMBS geraak is Ternt, maar niet met de trein, nee nee nee. Ik krijg, op kosten van de NMBS, een taxi voor personen met een handicap ter beschikking naar Ternat, maar in Ternat is er ook geen assistentie voorzien voor rolstoelen of scootmobielen.
Bon, ik zal dus in Ternat aankomen, maar dan moet ik nog in Dilbeek geraken, wetende dat ik daarnet in Dilbeek was op de lijn naar Dendermonde/Aalst. Maar ik mocht er niet af vanwege geen assistentie daar. Bij het zoeken heb ik na vijf (5) dagen het hele traject geannuleerd en heb ik besloten: ik vraag voor het traject Brussel-Noord – Dilbeek privévervoer aan bij MAV Vlaams Brabant (dat is een provinciale organisatie die vervoer voor personen met een handicap centraliseert). Heen en terug. Na twee dagen wachten (!) kreeg ik antwoord: ‘Helaas hebben we enkel een vervoerder gevonden voor de heenrit. Voor de terugrit hebben we geen gepaste vervoerder gevonden. Heeft u graag dat ik de heenrit laat staan, en dat u zelf een oplossing vind voor de terugrit? Of annuleer ik de heenrit ook?’ Deze aanvraag deed ik dus ruim 3 weken vooraf?! Waar zijn we mee bezig?
Bon. Ik heb teruggemaild dat ik de heenrit zal nemen (de kosten worden toch terugbetaald). Op die manier ben ik zeker dat ik, in geval van regen, droog in de school zal aankomen en kan ik droog mijn lezing geven. Ik zal wel op eigen kracht van Dilbeek terug naar Brussel Noord tuffen. Het is maar 7 km en dat kan mijn scootmobiel op 1 wiel aan.
Bedankt NMBS, bedankt Brussels Gewest voor deze vlotte samenwerking. Ik ben er echt moe van. Ik ben 5 dagen ‘s morgens wakker geworden in de hoop dat er vanuit de vervoersorganisaties passend vervoer wordt gevonden.
Uiteindelijk heb ik het deels zelf moeten oplossen, met volhouden, tijd en wilskracht. Het schoolbestuur rekent op mij.”
- ‘Vlotjes’ reizen met het openbaar vervoer… met een rolstoel/scootmobiel. De teleurstellende ervaringen van Herman Hillen. Foto Pitane Blue.
Hillen
september 28, 2022 @ 9:45 pm
Bedankt om mijn brief over de moeilijkheid van assistentie bij de NMBS te publiceren … al moet ik eerlijk zeggen dat dit een uitzonderlijke situatie was.
Meestal gaat de reservatie vrij vlot, als de app van het internet werkt. Om een of andere onverklaarbare reden doet die het namelijk vaak niet bij mij.
Gelukkig is er MSN waar de correspondenten (Esmee, Hari, Thomas en Marie) me uitstekend helpen als dat mogelijk is, dat is dan ter vervanging van de app.
Ik heb nog maar enkele keren een echt probleem gehad (doorrijden tot Charleroi terwijl ik in Brux Midi moest zijn bv.) van de honderden reizen met assistentie die ik heb gedaan, dus eigenlijk echt klagen mag ik niet, maar deze keer was het zo frustrerend dat ik niet anders kon dan de kat de bel aanbinden want wat voor een zotte combinaties heeft die NMBS toch? Een treinverbinding van Brux N naar Ternat die geen treinverbinding is voor rolstoelers maar een speciale gratis taxidienst omdat Ternat niet toegankelijk is … en ik moest in Dilbeek zijn. Leg dat maar eens uit aan je kleinkinderen. Ik neem de mensen die de MSN bedienen, niets kwalijk. Zij hebben echt hun best gedaan en ze doen dat eigenlijk altijd … zit maar eens te praten met een gefrustreerde man die maar niet geplaatst geraakt. En dan krijg je zo’n brief te zien. Dat moet niet prettig zijn en daarom wil ik me bij hen verontschuldigen, zeg het voort!
Herman Hillen
Antwerpen